بهترین گیمبال

0
446
تفاوت گیمبال و استابلایزر چیست؟

گیمبال چیست؟

اگر اهل فیلم برداری با گوشی موبایل و دوربین عکاسی باشید، حتما از لرزش هایی که در زمان فیلم برداری با این دستگاه ها ایجاد می شود، شکایت دارید. لرزشگیرهای داخلی که در گوشی موبایل و دوربین ها طراحی می کنند باز هم در زمان فیلم برداری در حال حرکت عملکرد خوبی ندارند؛ اینجاست که گیمبال به کمکتان می آید!

گیمبال که برخی آن را استابلایزر یا لرزشگیر هم می نامند، دستگاهی است که برای از بین بردن لرزش لنز در زمان فیلم برداری طراحی شده؛ به خصوص زمانی که می خواهید در حال حرکت فیلم برداری کنید. در این بخش با انواع گیمبال موبایل و دوربین و تفاوت گیمبال و استابلایزر بیشتر آشنا می شویم.

گیمبال چیست و چگونه کار می کند؟

گیمبال Gimbal یک لرزش گیر دوربین با ظاهری جمع و جور است که اجازه می دهد گوشی موبایل یا دوربین متصل به آن، حول یک محور بچرخد تا از ایجاد لرزش در زمان فیلم برداری جلوگیری شود. گیمبال ها حرکات ناخواسته در زمان فیلم برداری در حرکت را شناسایی می کنند و با چرخاندن دوربین حول یک محور، خروجی تمیزی ارائه می دهند.

در این لرزشگیر ها 3 محور وجود دارد که گوشی موبایل یا دوربین می تواند حول این 3 محور بچرخد:

  • محور Pitch یا Tilt – حرکت رو به بالا یا پایین. مثلا زمانی که سوژه ای در حال سقوط از پله ها یا در حال بالا رفتن از پله باشد، این محور به فیلم برداری کمک می کند.
  • محور YAW یا Pan – حرکت به سمت راست و چپ. برای دنبال کردن سوژه هایی که در سطح افقی حرکت دارند.
  • محور Roll یا چرخشی – این محور اجازه می دهد دوربین یا گوشی به صورت یک دایره 360 درجه بچرخد. برای فیلم برداری از سوژه هایی که از سطح افق زاویه دارند یا انواع فیلم های تبلیغاتی ترند شده.

گیمبال ها برای شناسایی حرکت ها و چرخش دوربین در محور درست از مجموعه ای از الگوریتم ها، موتورها و ژیروسکوپ ها ساخته شده اند. به واسطه فناوری هایی که در این نوع لرزشگیرهای خاص به کار رفته، تمام لرزش های ناخواسته دست حذف خواهد شد. در نتیجه بعد از فیلم برداری با این لرزشگیرها ویدیویی نرم و بدون لرزش های بیجا خواهید داشت؛ حتی زمانی که حرکات سریع و با تغییر زاویه را انجام داده باشید.

گیمبال چیست و چگونه کار می کند؟

آشنایی با انواع گیمبال

این لرزشگیرها را می توان به 2 دسته تقسیم کرد:

  • گیمبال های دارای موتور – مخصوص فیلم برداری هستند و می تواند 3 محور یا 2 محور داشته باشند. در انواع گیمبال 2 محوره، معمولا محور Tilt وجود ندارد.
  • گیمبال های فاقد موتور – این گیمبال ها در واقع یک سر سه پایه هستند و اجازه می دهند دوربین عکاسی یا گوشی موبایل حول یک محور روی آن بچرخد. امکان تغییر زاویه به سمت بالا و پایین هم وجود دارد. این گیمبال ها بیشتر برای عکاسی از منظره و حیات وحش استفاده می شوند.

بهترین سه پایه گوشی

تفاوت گیمبال و استابلایزر چیست؟

استابلایزر یا لرزشگیرهای قدیمی، به صورت مکانیکی طراحی می شدند؛ یعنی یک اپراتور باید برای جلوگیری از لرزش دوربین، با استابلایزر کار می کرد. طراحی گیمبال هم از استابلایزرهای قدیمی وام گرفته شده است. هنوز هم در برخی از استودیوهای فیلم سازی از استابلایزر استفاده می کنند چون گیمبال های بزرگ هزینه زیادی دارند.

از طرفی استابلایزر به دلیل ساختار مکانیکی خود نیاز به باتری ندارد؛ اما استفاده از آن معمولا فقط در فضاهای بزرگ و در پروژه های سینمایی کاربردی است. البته امروزه به انواع پایه ها و سه پایه های موبایل و دوربین که می توانند جلوی لرزش در زمان عکاسی و فیلم برداری را بگیرند هم استابلایزر می گویند.

در طرف دیگر گیمبال ها با تکنولوژی های پیشرفته ای طراحی می شوند که برای فعالیت موتورهای خود نیاز به انرژی یا همان باتری دارند. اما با ظاهر جمع و جور و عملکرد بهتری که گیمبال ها دارند، امکان استفاده از آنها برای پروژه های شخصی و تبلیغی فراهم است.

معرفی بهترین گمیبال موبایل

در سال های اخیر با توجه به لنزهای حرفه ای که در گوشی های موبایل تعبیه شده، بسیاری از افراد برای فیلم برداری تیزرهای تبلیغاتی و تولید محتوای ویدیویی از دوربین گوشی های هوشمند استفاده می کنند. برای اینکه بتوان با دوربین گوشی موبایل ویدیوهای جذابی را تهیه کرد، خرید گیمبال ضروری است. در ادامه 3 مورد از بهترین گیمبال های موبایل را معرفی می کنیم.

1. گیمبال موبایل ZHIYUN Smooth Q3

گیمبال موبایل ZHIYUN Smooth Q3 هر آنچه برای تهیه یک محتوای ویدیویی جذاب نیاز داشته باشید در اختیار شما قرار می دهد. در این گیمبال 3 محور طراحی شده و وزن آن فقط 340 گرم است که امکان مانورهای زیادی در زمان فیلم برداری ایجاد می کند. باتری این محصول تا 15 ساعت آماده به کار است و ویژگی هایی همچون Smart Follow برای دنبال کردن سوژه و Gesture Control برای تنظیم حرکات در آن تعبیه شده اند.

گیمبال موبایل ZHIYUN Smooth Q3

2. گیمبال موبایل DJI OSMO Mobile 4

به جز برند ژیون، دی جی آی OSMO Mobile 4 یکی دیگر از برندهای معروفی است که انواع گیمبال را برای موبایل و دوربین عکاسی تولید می کند. این گیمبال DJI با بدنه ای مقاوم و در عین حال سبک طراحی شده و از مزایای آن می توان به نگهدارنده مغناطیسی گوشی موبایل اشاره کرد. با وجود مگنتی که در این گیمبال به کار رفته می توانید بدون دردسر گوشی موبایل را به آن متصل کنید و نگران افتادن گوشی نباشید.

این گیمبال هم 3 محور دارد و وزن آن حدودا 400 گرم است. باتری این محصول برای استفاده تا 15 ساعت آماده است و فناوری هایی مثل Active Track برای ردیابی سوژه، Gesture Control برای تنظیم حرکات و Dynamic Zoom برای زوم خلاقانه در این محصول طراحی شده است.

گیمبال موبایل DJI OSMO Mobile 4

3. گیمبال موبایل Zhiyun SMOOTH X Combo

این گیمبال ژیون SMOOTH X Combo برای آنهایی که به دنبال یک گزینه اقتصادی و کاربردی هستند مناسب است. در این گیمبال 2 محور طراحی شده و امکان چرخش 360 درجه و حرکات در محور عمودی در آن وجود دارد. باتری این محصول حدودا 6 ساعت آماده به کار است و می توانید از این گیمبال برای گوشی های کم وزن تا 200 گرم استفاده کنید.

گیمبال موبایل Zhiyun SMOOTH X Combo

معرفی بهترین گیمبال دوربین

گیمبال هایی که برای دوربین عکاسی استفاده می شود، ساختاری متفاوت از گیمبال های موبایلی دارند تا امکان اتصال دوربین عکاسی با وزن بیشتر و اندازه بزرگ تر فراهم باشد. در بین گیمبال های دوربین هم دو برند پرطرفدار ژیون و DJI پرفروش ترین محصولات بازار را دارند که با آنها در ادامه آشنا می شویم.

1. گیمبال دوربین Zhiyun Crane 3

این گیمبال را باید یکی از بهترین محصولات برند ژیون به حساب آورد که علاوه بر داشتن 3 محور و تحمل وزن بالا تا 4.5 کیلوگرم، ویژگی های منحصر به فردی دارد. در این گیمبال برای فوکوس و زوم 2 موتور جداگانه طراحی شده و ویژگی هایی نظیر تصویربرداری پانوراما، تصویربرداری ممتد متمرکز (Focus Time-Lapse)، تصویربرداری ممتد در حرکت (Motion Time-Lapse) و تصویربرداری ممتد طولانی مدت (Long Exposure Time-Lapse) در آن فراهم است.

2. گیمبال دوربین DJI RS 2 Pro Combo

یکی دیگر از گیمبال های معروف برای اتصال دوربین عکاسی، این محصول از برند DJI است که می تواند تا 4.5 کیلوگرم وزن را تحمل کند که دغدغه استفاده از لنزهای مختلف روی دوربین عکاسی را برطرف می کند. یکی از ویژگی های جذاب این محصول SuperSmooth نام دارد که تمام جابجایی ها و لرزش های کوچک را اصلاح می کند.

3. گیمبال شیائومی 3 محوره مخصوص دوربین ورزشی

گیمبال میجیا شیائومی برای اتصال دوربین های ورزشی طراحی شده و ظاهری کاملا جمع و جور و مینیمال دارد. اما در همین ظاهر کوچک، می توان کارایی های فوق العاده ای از این گیمبال دید. این گیمبال با بدنه ای مقاوم از جنس آلیاژ آلومینیوم طراحی شده و می تواند در 3 محورحرکت کند. از قابلیت های ویژه این گیمبال باید به اتصال وای فای آن اشاره کنیم. باتری قدرتمند 5 هزار میلی آمپر ساعتی این محصول، مزیت دیگر آن است.

جمع بندی

گیمبال یک لرزشگیر چند محوری است که با تکنولوژی های روز طراحی شده و می تواند حرکات ناخواسته در زمان فیلم برداری را تشخیص داده و اصلاح کند. امروزه گیمبال ها برای تولید محتوای ویدیویی، از فیلم های کوتاه گرفته تا انواع ویدیوهای تبلیغاتی و ورزشی بسیار کاربردی هستند. در این بخش با انواع گیمبال ها آشنا شدیم و نحوه عملکرد آنها را شناختیم.

برای خرید انواع گیمبال به صورت عمده می توانید از پنل فروشگاهی ایویز اقدام کنید. گیمبال ها یکی از محبوب ترین لوازم جانبی موبایل برای افرادی هستند که مشغول تولید محتوای ویدیویی اند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید