هر آنچه باید درباره اپل ویژن پرو بدانید!

0
297
اپل ویژن پرو

اپل ویژن پرو، سرانجام اپل را با رويكرد نوآورانه خود به دنيای واقعیت مجازی (AR) وارد نمود و بار ديگر قدرت خلاقیت بالا و حیرت‌انگیز خود را به همگان اثبات کرد.
معمولاً کمپانی‌های تولیدکننده به‎‌محض ورود یک فناوری جدید، محصولات مرتبط با آن را به بازار عرضه می‌کنند، اما اپل با رویکردی متفاوت و به‌منظور ارائه محصولی باکیفیت‌تر که توانایی بهبود‌بخشیدن به تجربه کاربری را داشته باشد به‌مرور و پس از بررسی‌های عمقی و همه‌جانبه، محصولاتی متفاوت و خاص‌تر را به بازار معرفی می‌کند.
هدست Apple Vision Pro نيز همچون دیگر محصولات شگفت‌انگیز اپل با تفاوت‌های اساسی به بازار معرفی شده و با ویژگی‌ها و قابلیت‎‌های نوآورانه و منحصربه‌فرد خود، کاربران و رقبای قدرتمند خود در بازار را شوکه کرده است.
در این مقاله هر آنچه باید درباره اپل ویژن پرو بدانید را مطالعه خواهید کرد. پس اگر از علاقه‌مندان به نوآوری و تکنولوژی‌های جدید هستید با ما همراه شوید.

معرفی Apple Vision Pro

اپل ویژن پرو

Apple Vision Pro یک هدست واقعیت ترکیبی است که توسط شرکت اپل توسعه‌یافته و در سال 2023 میلادی روانه بازارهای جهانی خواهد شد.

این هدست، ترکیبی از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا در محیط‌های مجازی تعامل داشته باشند و اطلاعات واقعیت افزوده را در دنیای واقعی مشاهده کنند، تجربه‌ای خاص و لذت‌بخش که علاوه بر سرگرمی و بازی به‌عنوان وسیله‌ای کاربردی به آموزش و یادگیری بهتر و عمیق‌تر کمک می‌کند. همچنین در حرفه طراحی و مهندسی نیز کارایی بهینه‌ای خواهد داشت.

اپل ویژن پرو به‌عنوان یک واقعیت ترکیبی، پتانسیل ایجاد تحول در نحوه تعامل ما با فناوری را دارد، امکانات جدید و هیجان‌انگیزی را برای کاربران فراهم می‌کند و کاربردهای گسترده‌ای دارد.

ویژگی‌های ظاهری اپل ویژن پرو

Apple Vision Pro، هدستی ساخته شده با طراحی ارگونومیک است و بدنه‌ آن ترکیبی از شیشه، آلومینیوم و فیبر کربن ازاین‌رو بسیار بادوام و درعین‌حال سبک است. طراحی ارگونومیک و سبک این هدست موجب شده تا به‌راحتی روی سر قرار بگیرد و در صورت استفاده طولانی‌مدت باعث احساس خستگی و آزار فرد نشود.

این محصول با اندازه 145 × 163 × 50 میلی‌متر، تنها 380 گرم وزن دارد و یکی از سبک‌ترین هدست‌های مووجود در بازار است.

اپل ویژن پرو دارای دودسته قابل‌تنظیم است که امکان تنظیم دقیق هدست روی سر را برای کاربران فراهم می‌کنند. همچنین با برخورداری از یک بند نگهدارنده از خطر افتادن و آسیب‌دیدن برحذر است.

این فناوری به یک کنترلر لمسی مجهز شده است که شرایط تعامل با محیط‌های مجازی و واقعیت افزوده را مهیا می‌سازد. کنترلر این دستگاه ضمن برخورداری از یک جوی‌استیک، یک دکمه اصلی و یک دکمه منو به فناوری Haptic Feedback نیز مجهز شده که امکان ارائه بازخورد لمسی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اپل ویژن پرو از دو نمایشگر K 4 با نرخ تازه‌سازی 90 هرتز برخوردار است. نمایشگرهای این دستگاه، تصاویری واضح و روان را به نمایش می‌گذارند به‌طوری‌که بیننده را تصویر غوطه‌ور می‌کنند.

نمایشگرهای Apple Vision Pro، به فناوری پنل نمایش OLED Micro مجهز هستند و از فناوری eye tracking پشتیبانی می‌کنند. این فناوری با قابلیت تنظیم خودکار روشنایی نمایشگرها بر اساس شرایط نور محیط، تجربه‌ای لذت‌بخش برای کاربران به یادگار می‌گذارد.

اپل ویژن پرو مجهز به قابلیت ردیابی چشم

اپل ویژن پرو از قابلیت ردیابی چشم پشتیبانی می‌کند. این قابلیت امکان کنترل هدست با حرکت چشم را در اختیار کاربران می‌گذارد. برای مثال، کاربر می‌تواند با نگاه‌کردن به یک دکمه، عملکرد خاصی را فعال یا خاموش کند.

این فناوری از دوربین‌های مادون قرمز برای تشخیص موقعیت چشم‌‎های کاربر استفاده می‌کند. این قابلیت‌های کاربردهای عالی دارد و تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد از جمله کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کنترل دستگاه‌های الکترونیکی با حرکت چشم
  2. بهبود تجربه کاربری در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
  3. تشخیص علائم بیماری‌های چشم

برخورداری از سیستم‌عامل OS

اپل ویژن پرو

اپل ویژن پرو از سیستم‌عامل واقعیت OS استفاده بهره می‌برد. این سیستم‌عامل به طور خاص برای هدست‌های واقعیت ترکیبی طراحی شده است.

سیستم‌عامل Vision OS که در هدست ویژن پرو اپل استفاده می‌شود، یک نسخه انقلابی و نوآورانه است که بر پایه تجربه سال‌ها نوآوری در macOS، iOS و iPadOS طراحی و ساخته شده است. رابط کاربری این سیستم‌عامل شامل یک رابط سه‌بعدی جدید است که محتوا را در دنیای فیزیکی به شکل واقعی نمایان می‌سازد.

از قابلیت‌های برجسته این سیستم‌عامل، قابلیت تعامل با نور طبیعی و ایجاد سایه‌ها است که در درک بهتر فاصله و مقیاس به کاربر کمک می‌کند.

در سیستم‌عامل Apple Vision Pro یک سیستم ورودی جدید که توسط چشم‌ها، دست‌ها و صدا کنترل می‌شود در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این سیستم ورودی به کاربران اجازه می‌دهد با نگاه‌کردن به برنامه‌ها، ضربه‌زدن به انگشتان برای انتخاب و تکان‌دادن مچ دست یا استفاده از صدا، برنامه‌ها را پیمایش کند. این ویژگی‌ها به تعامل بهتر و عمیق‌تر کاربر با فضای سه‌بعدی کمک می‌کنند.

پردازنده قدرتمند و کارآمد

اپل ویژن پرو

اپل ویژن پرو با بهره‌گیری از دو پردازنده M2 و R1 موفق شده بهترین پردازش را در هر دو جنبه عملکردی و کاربردی ارائه دهد. این ترکیب نه‌تنها امکانات گسترده و قدرتمند را به کاربران می‌دهد؛ بلکه برخی از هنجارها را در زمینه‌هایی مانند رزولوشن و تأخیر نیز کاهش می‌دهد.

پردازنده M2 که از تراشه‌ای هسته Apple Silicon تشکیل شده است، وظیفه اجرای عملیات را در بر عهده دارد. این پردازنده به همراه تراشه‌هایی مانند Apple M1 و M1 Pro در دیگر محصولات اپل مورداستفاده قرار می‌گیرد. Apple Vision Pro با بهره‌گیری از پردازنده M2، این قابلیت را دارد تا به‌صورت مستقل عملیات پردازش را انجام داده و دسترسی سریع و راحت‌تر به برنامه‌ها را مکن سازد.

پردازنده R1 نیز وظیفه پردازش اطلاعات حسگرهای اپل ویژن پرو را بر عهده دارد. این پردازنده برای پردازش داده‌های دریافتی از حسگرها از جمله 12 دوربین، پنج سنسور و شش میکروفون مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پردازنده R1، این قابلیت را دارد تصاویر جدید را با سرعت بالا و در عرض 12 میلی‌ثانیه روی نمایشگرها به نمایش بگذارد که 8 برابر سریع‌تر از حرکت چشم انسان است؛ بنابراین کاربران از تأخیر کم‌تری در تشخیص حرکت چشمان خود بهره‌مند شده و تجربه بصری بهتری را تجربه خواهند کرد.

سیستم صوتی کارآمد

اپل ویژن پرو دارای یک سیستم صوتی فضایی پیشرفته است که تجربه شنیداری را بهبود بخشیده و کاربر را در محیط‌های مجازی و واقعیت افزوده غوطه‌ور می‌کند. این سیستم صوتی برای ارائه صدای فضایی پیشرفته به دو درایور تقویت‌شده جداگانه در داخل هر پاد صوتی مجهز شده است.

این درایورها از طریق پردازنده R1 کنترل می‌شوند و صدا را طوری تولید می‌کنند که متناسب با هندسه سروگوش کاربر باشد. این امر به این معنا است که وقتی کاربر صداهای پیرامون را می‌شنود به طور خودکار احساس می‌کند که صداها در فضا قرار دارند و قادر به تشخیص منبع آن‌ها است.

دوربین‌های واقعیت افزوده اپل ویژن پرو؛ تجربه‌ای غوطه‌ورکننده در دنیای دیجیتال

اپل ویژن پرو به دو دوربین 10 مگاپیکسلی برای واقعیت افزوده مجهز شده است. این دوربین‌ها امکان تعامل با محیط‌های مجازی و مشاهده اطلاعات واقعیت افزوده در دنیای واقعی را برای کاربران فراهم می‌آورند.

دوربین‌های واقعیت افزوده در اپل ویژن پرو از فناوری LiDAR (نورپردازی و شناسایی فاصله و مساحت‌ها) بهره می‌برند. این فناوری با تولید نوری ویژه و اندازه‌گیری زمان بازتاب آن به دستگاه این امکان را می‌دهد تا فاصله هر نقطه در محیط را به طور دقیق تعیین کرده و تصویری سه‌بعدی ایجاد کرده و همچنین موقعیت دقیق کاربر در فضا را مشخص کند.

این اطلاعات سه‌بعدی به همراه داده‌های دوربین، ترسیم و با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته تجزیه‌وتحلیل می‌شوند تا محیط‌های واقعیت افزوده در دنیای واقعی برای کاربر نمایش داده شوند.

این دوربین‌ها به‌راحتی اجسام و اطلاعات واقعیت افزوده در دنیای واقعی را برای کاربران به تصویر می‌کشند.

برای مثال می‌توانید با استفاده از دوربین‌ها واقعیت افزوده‌ای را در دستگاه‌ها و تجهیزاتی که دارید مشاهده کنید. این توانایی به شما اجازه می‌دهد تا در خارج از یک صفحه‌نمایش یا دستگاه با اطلاعات واقعیت افزوده تعامل برقرار کرده و به طور ضمنی تجربه‌ غنی‌تری از دنیای دیجیتال را لمس کنید.

حریم خصوصی و امنیت در اپل ویژن پرو

طبق ادعای اپل، اپل ویژن پرو در بالاترین سطح امنیتی قرار دارد و می‌تواند حریم خصوصی و امنیت کاربران را به‌ طور کامل حفظ کند. اپل ویژگی‌های امنیتی مختلفی را در این هدست تعبیه کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Optic ID، یک سیستم احراز هویت امن جدید است که از عنبیه چشم کاربر برای باز کردن قفل هدست بهره می‌برد. این سیستم از نور نامرئی LED برای تجزیه‌وتحلیل عنبیه چشم کاربر استفاده می‌کرده و سپس آن را با داده‌های Optic ID ثبت شده مقایسه می‌کند.

Optic ID حتی در برابر حملات فیزیکی نیز مقاوم است که داده‌ها را در Secure Enclave محافظت می‌کند.

Secure Enclave، یک زیرسیستم امن اختصاصی است که در سیستم‌های اپل روی تراشه (SoCs) ادغام شده است. Secure Enclave به‌صورت یک‌لایه امنیتی اضافی ارائه می‌شود و به‌گونه‌ای طراحی شده است که حتی در صورت به‌خطرافتادن هسته پردازشگر برنامه، داده‌های حساس کاربر را امن نگه می‌دارد.

در اپل ویژن پرو، داده‌های Optic ID کاربر در Secure Enclave محافظت می‌شوند؛ بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که این داده‌ها فقط توسط خود شما قابل‌دسترسی هستند.

علاوه بر این موارد، داده‌های دوربین و سنسورهای دیگر نیز به‌صورت محلی در سطح سیستم پردازش می‌شوند؛ بنابراین اپلیکیشن‌های جداگانه نیازی به دیدن و دسترسی به محیط اطراف کاربر برای فعال‌سازی تجربیات فضایی نخواهند داشت. این طراحی از نظر امنیتی مزیت زیادی دارد و در حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران بسیار تأثیرگذار است.

سخن پایانی

اگر به دنبال یک هدست واقعیت ترکیبی هستید که تجربه کاربری بی‌نظیری را ارائه دهد و قابلیت‌های پیشرفته‌ای داشته باشد، اپل ویژن پرو، گزینه عالی است که به شما پیشنهاد می‌دهیم.

این هدست از پردازنده قدرتمند M2 و R1، نمایشگرهای4K با نرخ تازه‌سازی 90 هرتز، سیستم صوتی فضایی پیشرفته، دوربین‌های واقعیت افزوده با فناوری LiDAR و سیستم امنیتی پیشرفته برخوردار است و باتری نسبتاً قدرتمندی دارد، اما باید به این نکته توجه داشت که قیمت اپل ویژن پرو بالا است. به همین دلیل اگر بودجه محدودی دارید، ممکن است بخواهید گزینه‌های ارزان‌تری را انتخاب کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید