به عصر ربات خوش آمدید

0
351
ربات
به عصر ربات ها خوش آمدید

ربات از علمی تخیلی تا تجارت روزمره

با وجود اینکه حضور پهپادها و روبات ها ممکن است یک حس دنیای علمی تخیلی به انسان ها القا نماید، اما این دستگاه ها توانایی های بالقوه خود به عنوان عوامل اصلی در تجارت و زندگی روزمره را ثابت نمودند.

امروزه، به دلیل همه گیری Covid-19 و تلاش گسترده برای محدود کردن تماس انسان ها با یکدیگر، شاید بتوان گفت این روند تسریع گردیده است، زیرا ربات ها برای استفاده های مختلف از ایمنی عمومی تا کمک به پزشکان و پاکسازی فضاهای عمومی بر سر کار گمارده شده اند. طبق گفته انستیتوی مهندسین برق و الکترونیک (IEEE)، ربات های صنعتی یا دستگاه هایی که برای انجام کارهای تکراری تولید و برنامه ریزی شده اند. تقریباً عمری 60 ساله دارند. با این وجود، فقط در استفاده پیچیده تر از هوش مصنوعی (AI) بود که ربات های مدرن به قابلیت های پیشرفته تری مانند پیمایش موانع غیرقابل پیش بینی و تصمیم گیری مستقل دست یافتند.

طبق گزارش CB Insights، امروزه از هواپیماهای بدون سرنشین برای عکاسی، نظارت امنیتی، نظارت بر آب و هوا و محیط زیست استفاده می شود.

نقش ربات ها در زندگی و مشاغل 

ربات ها نقش های پیچیده تری را در کارخانه ها و همکاری در خانه ها و دفاتر دارند.

اینترنت پرسرعت 5G می تواند پتانسیل این ربات ها را افزایش داده و به اپراتورها امکان کنترل، برنامه ریزی مجدد و ارتباط از راه دور با ماشین آلات را می دهد و سرعت عمل در کارهایی مانند تحویل بسته ها یا مواد غذایی یا توزیع دارو را افزایش دهد.

تحویل های امن تر با تماس انسانی محدودتر

پهبادها و کامیون های کوچک در واقع ربات هایی هستند که با تحویل سریع تر می توانند در رشد صنعت تجارت الکترونیکی نقش فزاینده ای داشته باشند.

در حقیقت، بر اساس پیش بینی تحلیلگر صنعت Technavio بازار ربات های پست چی  یا تحویل دهنده، در سال های 2020 تا 2024 رشد 17 میلیارد دلاری خواهد داشت.

و با تداوم فروش آنلاین در طی شیوع همه گیری Covid-19، تحویل توسط ربات ها و هواپیماهای بدون سرنشین می تواند جایگزین ایمن تری برای پیک های انسانی باشند و در عین حال به صورت بالقوه هزینه ها را نیز کاهش دهد.

به عنوان مثال، در روزهای ابتدایی همه گیری در چین، روبات ها برای انجام عملیات تحویل مواد غذایی بدون تماس آماده شدند. همچنین برنامه هایی برای ترکیب ربات های پیاده و اتومبیل های خودران به منظور انجام آخرین مرحله تحویل بسته ها از اتومبیل به درب منازل مشتریان در حال انجام است. با رواج بیشتر ربات ها، اطمینان از اثر بخش این راه بسیار قوی تر می شود

در اوایل سال 2020، اداره هوانوردی فدرال (FAA) مقررات جدیدی وضع کرد كه هواپیماها و هلیكوپترها را ملزم به ارسال موقعیت خود با استفاده از تجهیزات رادیویی داخل هواپیما می كند (به نام ADS-B Out)، كه برای یك اپراتور هواپیمای بدون سرنشین آسان تر است تا اطمینان حاصل كند كه دستگاهها از ترافیك هوایی جلوگیری می كنند. در حال حاضر، FAA در حال توسعه روندی برای شناسایی از راه دور هواپیماهای بدون سرنشین وجود دارد. نوعی سیستم پلاک الکترونیکی.

زندگی با ربات هابا توجه به IEEE، پس از اجرای این سیستم، ما به تحویل بسته مستقل گسترده و عملیات مشابهی که بیش از مردم و فراتر از خط دید، پرواز می کنند، نزدیکتر خواهیم بود.

در حال حاضر بیمارستانی درکارولینای شمالی از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمل نمونه های پزشکی در سطح دانشگاه استفاده می کند، اما تا زمانی که FAA اجازه سفرهای طولانی تر را بدهد، این پروسه حمل فقط در محدوده بینایی اپراتورها است.

Aware Vehicles، یکی از شرکت های نوپا در برنامه شتاب دهنده T-Mobile 2020، در حال توسعه فناوری AI است که کمک می کند تا وسایل نقلیه مستقل بدون سرنشین انسانی قادر به فعالیت باشند.

آزادی های بیشتربا ربات ها در قرنطیه خانگی

برخلاف نمایش های علمی تخیلی، اکثر ربات های واقعی از نظر ظاهری شبیه انسان نیستند و در عوض از تنظیمات و ظاهر متناسب با وظایف خود استفاده می کنند. با این حال، “ربات اجتماعی” یک استثنا است، که به عنوان یک همراه در نظر گرفته شده یا برای آموزش یا مراقبت استفاده می شود. ربات های با عملکرد بالا که به صورت شبانه روزی در دسترس هستند می توانند به افراد خانه دار با مشاغل مختلف مانند نظافت یا باز کردن درها کمک کنند.

از نظر پزشکی، آنها می توانند علائم حیاتی را آزمایش کنند، دارو را توزیع کنند یا درخواست کمک اضطراری کنند. اگر استفاده از ربات ها بدین معنی است که بیماران یا جمعیت پیر می توانند استقلال خود را حفظ کنند، ممکن است مصرف کنندگان به حضور این ربات ها علاقمند شود. در حقیقت، طی تحقیقات پیو مشخص شد که 41٪ از آمریکایی ها ربات مراقب را دوست دارند.

در آینده، یک ربات حتی می تواند به حمل و نقل داخل یا خارج از خانه کمک کند، و جایگزین کمک های حرکتی سنتی می شود تا آزادی بیشتری برای افراد فراهم آورد.

پیشگیری از بیماری در خیابان ها

ربات های بهداشتی، که به طور خاص برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن فضاهای عمومی سازگار شده اند خیلی جدید نیستند!
اما همه گیری Covid-19 آنها را از یک ابزار لوکس به ابزاری حیاتی تبدیل کرده است. امروزه، دستگاه هایی وجود دارند که از نور ماورا بنفش (UV) یا اسپری ضد عفونی کننده برای استریل کردن سطوح استفاده می نمایند.

این روند به چه صورت است؟ 5G چگونه بر این روند تاثیر می گذارد؟

روبات هایی که از طریق 5G کنترل می شوند، می توانند ناوگانهایی را تشکیل دهند که قادر به کار در سکوت و خودمختاری در طول شب به پاکسازی و ضدعفونی بپردازند.

یک نیروی کار ربات برای افزایش ایمنی

کارخانه های 5G که در آن آنها ربات ها مشغول کارند پناسیل بالقوه ربات ها را نشان میدهد، نمونه ای از اینکه چگونه کارگران ربات، می توانند محل کار را برای کارمندان انسانی امن تر کنند.

اگرچه کارخانه های مجهز به 5G به سختی آغاز به فعالیت می نمایند، اما ممکن است همه گیری، علاقه صنعت به اتوماسیون کارخانه را به عنوان راهی برای افزایش تولید صنعتی در عصر چالش برانگیز تسریع کنند.

از آنجایی که روبات ها به شبکه های سیمی متصل نیستند بسیار منعطف و قابل پیکربندی اند و می توانند محیط امن تری برای کارمندان انسانی فراهم آورند. با استفاده از این فرایندهای خودتنظیم، روبات های مشترک (یا کوبات) می توانند ایمنی و کارایی کارخانه را افزایش دهند.

به دنبال آینده ای اتوماتیک هستیم

با هیاهویی کمتر ازآنچه انتظار می رفت، دوران ربات ها فرارسید. مددکاران مستقل، که با اتصال 5G تقویت می شوند، به روش هایی که حتی داستان های علمی تخیلی نمی توانستند پیش بینی کنند شروع به تغییر شکل و محافظت از زندگی ما می کنند.

بهترین ماکرویو رو برای خونه ات انتخاب کن !

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید