جزئیات و مشخصات آیفون 14

0
306
بررسی جزئیات آیفون 14
بررسی جزئیات آیفون 14 و قیمت جهانی این محصول جدید اپل

بررسی جزئیات آیفون 14

نسل جدید نمایندگان کمپانی اپل در کنفرانس 16 شهریور 1401 رونمایی شدند. در این کنفرانس، شرکت اپل به جز رونمایی از سری جدید اپل واچ و ایرپاد پرو، از مشخصات آیفون 14 نیز پرده برداشت. در این کنفرانس 4 نسخه از نسل جدید آیفون با نام های آیفون 14، آیفون 14 پلاس، آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرومکس رونمایی شدند که در این بخش با نسخه پایه آنها یعنی آیفون 14 آشنا می شویم و درباره تاریخ عرضه و ورود آن به بازار ایران صحبت می کنیم. پس همراه ما در تیم فروشگاهی ایویز باشید.

نسل جدید آیفون با ظاهری شبیه به نسل قبلی!

بعد از رونمایی از محصولات جدید کمپانی اپل، آیفون 14 از 25 شهریور 1401 به بازارهای بین المللی عرضه شد. قیمت جهانی این گوشی در زمان عرضه 799 دلار است و ظاهر آن تفاوتی با نسل قبلی آیفون ندارد. بسیاری از کارشناسان با بررسی مشخصات آیفون 14 آن را از نظر ظاهری مشابه آیفون 13 معرفی کردند و از نظر قدرت معادل آیفون 13 پرو دانستند!

با نگاهی به ظاهر و طراحی این گوشی جدید نمی توان تغییری نسبت به نسل قبلی آن پیدا کرد. ابعاد آیفون جدید 146.7 در 71.5 میلی متر و ضخامت آن 7.8 میلی متر است که دقیقا مشابه نسل قبلی است. حتی وزن 172 گرمی آیفون 14 تفاوتی با نسل قبلی ندارد. از طرف دیگر این شباهت ها را می توان در سخت افزار و ساختار داخلی آیفون 14 هم مشاهده کرد. نمایشگر، باتری و پردازنده ای که در آیفون جدید استفاده شده همان هایی هستند که در آیفون 13 به کار رفته بودند. به اعتقاد کارشناسان اگر سیستم نامگذاری قدیمی اپل ادامه می یافت، به جای آیفون 14 باید آیفون 13s را نماینده جدید این کمپانی می دانستیم!

اپل همچنان برای طراحی پنل پشتی گوشی خود از ترکیب شیشه و سرامیک استفاده کرده و فریم دورتادور آیفون 14 از جنس آلومینیوم است. این نماینده جدید از گواهی استاندارد IP68 بهره می برد و در برابر نفوذ گردوغبار و و غوطه ور شدن در آب تا عمق 6 متری برای 30 دقیقه مقاومت دارد.

در نماینده جدید آیفون قطعات و ساختارهایی هم تغییر کردند که از میان آنها می توان به دوربین های جدید در آیفون 14 اشاره کرد. از طرف دیگر اپل با طراحی دوباره قطعات داخلی نماینده جدید خود، فرآیند تعمیر آنها را ساده کرده است. پنل شیشه ای پشت دستگاه که برای تعویض دردسر زیادی داشت، مانند نمایشگر با کمی گرما به سادگی جدا می شود تا تعویض قطعات و فرآیند تعمیر تسهیل شود.

فروش عمده موبایل

نمایشگر آیفون 14: 1200 نیت در زیر نور آفتاب

وقتی نگاهی به مشخصات آیفون 14 پرو مکس یا آیفون 14 پرو می اندازیم و آن را با نسخه پایه این مدل گوشی مقایسه می کنیم، تفاوت های زیادی مشخص می شود. نمایشگری که اپل در آیفون 14 استفاده کرده مشابه نسل قبلی است. پنل این نمایشگر از نوع Super Retina XDR OLED است و از 2 فناوری HDR 10 و Dolby Vision پشتیبانی می کند.

حداکثر روشنایی در این نمایشگر 800 نیت بوده که در زیر نور خورشید می تواند تا 1200 نیت هم برسد. این روشنایی برای استفاده از گوشی در هر شرایطی فراهم شده و می توان بدون دردسر زیر نور خورشید متن ها را خواند و تصاویر را تماشا کرد.

ویژگی دیگر نمایشگر این گوشی تراکم پیکسلی 460 است. در هر اینچ از نمایشگر 6.1 اینچی آیفون 14 حدود 460 پیکسل وجود دارد که کیفیت خوب و تجربه فوق العاده ای برای تماشای تصاویر و فیلم فراهم می کند. این نمایشگر با یک شیشه سرامیکی محافظت می شود.

در ضمن قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن (Always-On-Display) که در کنفرانس سال گذشته اپل رونمایی شد، در نسخه پایه آیفون دیده نمی شود و فقط محدود به نسخه های پرو است.

بسیاری از تحلیل گران گوشی های هوشمند این نمایشگر را برای یک گوشی 800 دلاری ضعف بزرگی  می دانند. اما وجود قابلیت هایی مثل HDR10 و دالبی ویژن در کنار روشنایی خوب و نمایش دقیق جزئیات، طرفداران اپل را از این نمایشگر راضی نگه داشته است.

دوربین های جدید در آیفون 14

از مشخصات آیفون 14 که نسبت به نسل قبلی تغییر داشته می توان به دوربین ها اشاره کرد. در پنل پشتی این گوشی سنسور اصلی دوربین 12 مگاپیکسلی است و دریچه دیافراگم f/1.5 دارد. این سنسور با پیکسل های 1.9 میکرونی در ثبت تصاویر محیط های کم نور، نسبت به نسل قبلی عملکرد بهتری دارد. فناوری استفاده شده در دوربین این گوشی با نام پردازش تصویر Deep Fusion، باعث شده که دوربین این گوشی بتواند رنگ ها را بهتر از قبل در محیط های کم نور رندرگیری کند. قابلیت دیگری که به دوربین نسل جدید آیفون اضافه شده Photonic Engine است که پردازش پیکسل ها و ثبت تصاویر را بهینه می کند.

از دیگر تغییرات نسل جدید آیفون در کیفیت فیلم برداری اپل 14 است. کمپانی اپل از لرزش گیری جدیدی به نام Action Mode در دوربین نمایندگان نسل جدید خود استفاده کرده که کارکردی شبیه به گیمبال دارد.

در پنل پشتی آیفون چهارده به جز سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی، یک سنسور اولترا واید 12 مگاپیکسلی هم دیده می شود که تا 120 درجه ثبت تصویر را پشتیبانی می کند و گشودگی دیافراگم آن f/2.4 است. کیفیت این لنز با آنچه در آیفون 13 وجود داشت تقریبا مشابه است.

در بخش جلویی گوشی، لنز سلفی 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 طراحی شده که برای اولین بار فوکوس خودکار دارد. جزئیات و رنگ های تصاویر ثبت شده با لنز سلفی کاملا طبیعی و تماشایی هستند و نویزها به خوبی کنترل می شوند. بهبود تصاویر ثبت شده در محیط های کم نور در لنز سلفی هم مشخص است.

عملکرد و سخت افزار در آیفون 14

تراشه ای که اپل برای آیفون 14 در نظر گرفته همان تراشه قدیمی نسل قبلی است؛ در حالی که مشخصات آیفون 14 پرو مکس و پرو نشان می دهد تراشه جدیدی در آنها استفاده شده است. در این گوشی اما با همان تراشه Apple A15 Bionic مواجه می شویم که یک تراشه 5 نانومتری است و 6 هسته دارد. 2 هسته 3.23 گیگاهرتزی و 4 هسته 1.82 گیگاهرتزی پردازنده این گوشی را تشکیل می دهند و پردازش گرافیک ها بر عهده ماژول گرافیکی 5 هسته ای است که در آیفون 13 پرو شاهد آن بودیم.

از دیگر ویژگی های این گوشی می توان به پشتیبانی از شبکه 5G، بلوتوث 5.3 و وای فای 6 در آن اشاره کرد. یکی دیگر از تغییراتی که در نسل جدید آیفون رونمایی شده، سیستم بهینه مدیریت دماست که از نسل قبلی عملکرد بهتری دارد.

این محصول را می توانید با حافظه رم 6 گیگابایت و حافظه داخلی 128 گیگابایت، 256 گیگابایت و 512 گیگابایت خریداری کنید. رابط کاربری جدید اپل یعنی iOS 16 روی گوشی های سری 14 اپل قرار دارند.

باتری در iPhone 14: یک روز شارژدهی با شارژر 20 واتی

در بخش مشخصات آیفون 14 به باتری که  می رسیم بهبودهای جزئی را  می توان نسبت به نسل قبلی یعنی آیفون 13 دید. باتری آیفون جدید اپل با ظرفیت 3279 میلی آمپر ساعت طراحی شده که در استفاده های معمولی  می تواند نزدیک به یک روز شارژدهی داشته باشد.

در بسته بندی گوشی جدید آیفون خبری از شارژر نیست و باید شارژر به صورت جدا تهیه شود. شارژر این گوشی 20 واتی است که  می تواند در مدت زمان 30 دقیقه تا 60 درصد و در مدت زمان 120 دقیقه تا 100 درصد باتری را شارژ کند. باتری آیفون جدید از شارژر مغناطیسی مگ سیف 15 وات هم پشتیبانی  می کند که زمان شارژ گوشی با آن طولانی تر است.

بهترین شارژر وایرلس برای اپل min

عملکرد پردازشی iPhone 14: پردازنده نسل قبل

موج انتقادات به نماینده جدید اپل زمانی بیشتر شد که به بررسی پردازنده این گوشی پرداختند. پردازنده iPhone 14 اپل همان پردازنده ای است که در آیفون 13 پرو استفاده شده بود که فقط یک هسته نسبت به گوشی آیفون 13 بیشتر دارد.

البته نباید به این پردازنده خرده گرفت؛ چرا که خودش را در آیفون 13 اثبات کرد و  می توان عملکرد کاملا روان، حتی در زمان اجرای بازی های سنگین را در آیفون جدید هم تجربه کرد. اما به دلیل کوچک بودن آیفون 14 و ضعیف تر بودن سیستم خنک کننده آن نسبت به نسخه های پرو، در استفاده های سنگین ممکن است کمی گوشی داغ کند.

گوشی جدید اپل با 6 گیگابایت رم در کنار حافظه داخلی 128، 256 و 512 گیگابایت از نوع Nvme عرضه شده که باید همان ابتدا حساب ظرفیت مورد نیاز را داشت؛ زیرا این گوشی اسلات کارت حافظه ندارد.

رابط کاربری جدید اپل یعنی iOS 16 یکی دیگر از تفاوت های نسل جدید آیفون نسبت به نسل قبلی است. این رابط کاربری تغییرات و بهبودهایی داشته که از بین آنها  می توانیم به ظاهر جدید لاک اسکرین و امکان شخصی سازی آن اشاره کنیم. تغییراتی در نمایش اعلان ها و تصویر پس زمینه، قابلیت تشخیص تصادف و تماس ماهواره ای (فقط در کانادا و آمریکا) از دیگر ویژگی های جدید رابط کاربری iOS 16 هستند. البته گوشی های قدیمی آیفون هم امکان آپدیت به این رابط کاربری و دریافت تمام ویژگی های جدید را دارند.

قیمت آیفون 14 چقدر است؟

بعد از اعلام خبر ورود آیفون 14 به ایران بسیاری از افراد به دنبال قیمت آیفون جدید بودند. در حال حاضر گوشی هایی که در بازار دیده  می شوند، اغلب به صورت مسافری وارد شدند. با توجه به این که هنوز ماجرای رجیستری گوشی های جدید آیفون در هاله ای از ابهام است، قیمت آیفون جدید در بازار خیلی بالا نیست. قیمت آیفون جدید در نسخه پایه حدود 40 میلیون تومان است. این در حالی است که آیفون 13 با قیمتی نزدیک به آیفون جدید به فروش  می رسد و این تفاوت قیمت ناچیز به دلیل چالش های رجیستری آیفون جدید در کشور است.

پخش لوازم جانبی موبایل در ایویزماجرای رجیستر آیفون 14 در ایران چیست؟!

بعد از رونمایی از خانواده جدید آیفون، چیزی نگذشت که پای آنها به بازار ایران هم باز شد. اما هنوز تصمیم گیری دقیقی درباره وضعیت رجیستری این گوشی ها اتخاذ نشده است. طبق آخرین گفته ها قرار بود ابتدای آذرماه سال جاری در رابطه با رجیستری این گوشی تصمیم گیری شود که همچنان هیچ منبع خبری رسمی از قوانین رجیستری گوشی جدید اپل صحبت نکرده است. این در حالی است که منابع رسمی کشور از فروش 100 تا 150 هزار عدد از این گوشی در ایران خبر  می دهند.

بدون رجیستر کردن گوشی آیفون  می توان به مدت یک ماه از آن استفاده کرد و بعد از یک ماه آنتن دهی خط از بین  می رود. البته خریداران  می توانند با خارج کردن سیمکارت و دوباره قرار دادن آن داخل گوشی، تا یک ماه دیگر از آیفون جدید استفاده کنند.

آخرین اخبار مربوط به رجیستر آیفون 14 در ایران به ۷ آبان سال 1401 برمی گردد. سامانه همتا در این تاریخ اعلام کرد که فعلا امکان رجیستری گوشی های جدید آیفون وجود ندارد و واحدهای صنفی باید تا مشخص نشدن تکلیف این کالا در ایران از خرید و فروش آنها خودداری کنند. از طرف دیگر وزارت صمت نیز وعده قبلی خود مبنی بر ریجیستری گوشی های جدید آیفون را رد کرده و به دلیل نامشخص بودن وضعیت رجیستری گوشی های مسافری آیفون، هیچ تضمینی وجود ندارد افرادی که این مدل ها را خریداری کرده اند، قادر به رجیستری آنها باشند.

در جدیدترین اخبار رجیستری آیفون، سازمان توسعه تجارت طی ابلاغیه ای به گمرگ اعلام کرده از اول اسفندماه سال 1401، ورود آیفون های جدید و مدل های بعد از آن به عنوان کالای همراه مسافر یا پستی ممنوع است. البته هنوز مشخص نیست این تصمیم دائمی است یا خیر. با این حال خرید آیفون های جدید در ایران با چالش هایی همراه است که هنوز هیچ نهادی وضعیت آن را به گردن نگرفته است.خرید عمده هندزفری بلوتوث

آیا گوشی جدید آیفون ارزش خرید دارد؟

با توجه به مشخصات آیفون 14 که در این بخش بررسی کردیم، تفاوت های زیادی بین نسخه پایه آیفون جدید و آیفون 13 دیده نمی شود. بسیاری از بهبودهای خانواده جدید آیفون فقط در نسخه های پرو و پرو مکس عرضه شدند و نسخه های پایه و پلاس از آن بی بهره مانده اند. در کنار مشخصات، باید به قیمت آیفون 14 هم اشاره کنیم که در بازارهای جهانی هم تفاوت زیادی بین آیفون جدید و نسل قبلی نیست. اگر طرفدار اپل هستید، شاید مشخصات گوشی آنچنان اهمیتی برای شما نداشته باشد و همیشه بخواهید جدیدترین گوشی آیفون را در دست خودتان داشته باشید؛ اما اگر مشخصات گوشی برایتان مهم است پیشنهاد ما خرید نسخه های پرو یا انتظار برای رونمایی از آیفون بعدی است. چرا که گوشی iPhone 14 اپل امکانات بیشتری نسبت به آیفون 13 در اختیارتان نمی گذارد.

علاوه بر این پیش از خرید گوشی آیفون حتما جدیدترین اخبارهای مربوط به رجیستر آیفون 14 در ایران را دنبال کنید. ممکن است روش هایی که در حال حاضر برای استفاده از این گوشی جواب  می دهد، از کار بیفتند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید