بررسی اندروید 12 | امکانات و نصب اندروید 12

0
274
بررسی اندروید 12
بررسی اندروید 12

بررسی اندروید 12

یکی از داغ ترین خبرهای حوزه تکنولوژی، خبر تاریخ انتشار اندروید 12 بود که در جریان رویداد I/O 2021 از آن رونمایی شد. بررسی اندروید 12 نشان می دهد که این سیستم عامل محبوب تغییرات زیادی داشته و از زبان طراحی Material You برای برنامه نویسی آن بهره برده اند. اگر می خواهید با امکانات اندروید 12 آشنا شوید و ببینید نصب اندروید 12 روی گوشی موبایل شما امکان پذیر است یا نه، تا انتهای این بخش همراه تیم ایویز باشید.

بررسی اندروید 12 و زبان طراحی جدید Material You

گوگل برای طراحی نسخه جدید محبوب ترین سیستم عامل گوشی های موبایلی به سراغ یک زبان طراحی جدید رفته که کاربری آسان تری را در اختیار کاربران خود قرار دهد. علاوه بر این اندروید 12 با امنیتی بیش از گذشته پا به گوشی های موبایل هوشمند می گذارد. در حال حاضر نسخه خام این اندروید جدید در گوشی های پیکسل 3 به بعد فعال شده و برای نصب اندروید 12 برای سامسونگ و شیائومی و نوکیا باید کمی بیشتر صبر کرد.

در ادامه می خواهیم با قابلیت های جدید این سیستم عامل آشنا شویم و ببینیم گوگل برای به دست آوردن دل کاربران خود چه تغییراتی در سیاست های خود در پیش گرفته است.

طراحی به زبان «متریال یو»!

بزرگ ترین تغییری که با بررسی اندروید 12 می توان دید، تغییر زبان طراحی و استفاده از زبان «متریال یو» است که حسابی سروصدا کرد. در این زبان طراحی جدید المان های مختلف با یکدیگر ترکیب شده و قابلیت های شخصی سازی بیشتری در اختیار کاربر قرار می گیرد.

به طور کلی باید گفت این زبان طراحی جدید می تواند تجربه بصری جدیدی برای کاربران اندرویدی به همراه داشته باشد. یکی از این تجربه ها ی بصری جذاب هم تغییر اتوماتیک پالت رنگ گوشی موبایل است.

کاربران با انتخاب یک پس زمینه با رنگ های مختلف می توانند از پالت رنگی گوشی که به صورت خودکار و هماهنگ با هارمونی رنگ پس زمینه تغییر می کند، شگفت زده شوند!

این تغییر رنگ روی منوهای مختلف گوشی از بخش تنظیمات گرفته تا منوی پیام ها  و بخش های مختلف گوشی قابل مشاهده خواهد بود. علاوه بر این کاربران می توانند وارد بخش Wallpaper & Style شده و از بین پالت های رنگی سیستم به دلخواه خود یکی را انتخاب کنند.

علاوه بر پالت رنگی اتوماتیک، طراحی المان ها  نیز در این زبان طراحی جدید تغییر کرده و گوشه المان های مختلف گردتر و نرم تر به نظر می رسد.

فروش همکاری موبایل در پنل ایویز

خداحافظی با امکانات تنظیمات سریع

یکی از بخش هایی که تمام کاربران اندروید به استفاده از آن عادت داشتند، بخش تنظیمات سریع، یعنی همان منوی کشویی اندروید بود که دایره هایی برای تنظیم بخش های مختلف گوشی را در اختیار کاربر می گذاشت. با بررسی اندروید 12 متوجه می شوید که دیگر این دایره ها  وجود ندارند و فقط 4 گزینه را می توانید به عنوان تنظیمات سریع در اختیار داشته باشید.

گزینه هایی که در تنظیمات سریع اندروید 12 می بینیم به صورت دو ردیف دوتایی به شکل مستطیل ها یی با گوشه ها ی نرم هستند.

در اندروید 12 برای این که منوها خلوت تر به نظر برسند، گوگل المان های مختلف را با هم ترکیب کرده است. مثلا اینترنت موبایل و وای فای در یک دکمه طراحی شده که با استفاده از تاگل ها  می توانید گزینه مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

یکی دیگر از تغییراتی که در منوی تنظیمات سریع اندروید اتفاق افتاده، تغییر تقویم و ساعت است. در اندروید 12 ساعت را در گوشه سمت چپ و بالای صفحه نمایش موبایل مشاهده می کنید و با کشیدن منوی کشویی تنظیمات سریع، تاریخ نیز در همین گوشه به نمایش در می آید.

بررسی اندروید 12 و تغییرات امنیتی

یکی از مواردی که همیشه انتقادهای زیادی را برای اندروید به همراه داشت، بخش امنیت آن بود. بالاخره گوگل تصمیم گرفته در نسخه جدید سیستم عامل خود فکری به حال امنیت گوشی های موبایل کند!

گوگل در گوشی های Pixel از هسته محاسباتی شخصی یعنی PCC و یک داشبورد حریم خصوصی استفاده کرده که می تواند گام مهمی در جهت تقویت امنیت در گوشی های اندرویدی باشد.

PCC یک بخش جداگانه است که گوگل به کمک آن داده های مورد نیاز برای استفاده در هوش مصنوعی را در این بخش جمع آوری و ذخیره می کند. در واقع داده هایی که در این بخش ذخیره می شوند به هیچ عنوان از دستگاه کاربر خارج نخواهند شد.

البته طراحی هسته محاسباتی شخصی هم به نفع کاربر است و هم به نفع گوگل! گوگل با طراحی PCC همچنان می تواند داده هایی که برای آنالیز خود نیاز دارد جمع آوری کند؛ با این حال به کاربران اندرویدی اطمینان می دهد که این داده ها  در جای دیگری استفاده نشوند.

مشخصات گوشی سامسونگ مدل A32 

در بخش داشبورد امنیتی یا Privacy Dashboard که از جدیدترین امکانات اندروید 12 محسوب می شود، کاربران می توانند دسترسی های مختلفی که برنامه ها  دارند را مدیریت کنند. یکی از ویژگی ها ی مثبتی که با بررسی اندروید 12 می توان به آن پی برد، تاگل های مجزا برای دسترسی به دوربین و میکروفون گوشی است. با غیر فعال کردن هر کدام از این دسترسی ها ، همه اپلیکیشن ها  دیگر به آن دسترسی نخواهند داشت.

کاربران بعد از نصب اندروید 12 می توانند تاگل ها ی مربوط به میکروفون و دوربین را به بخش تنظیمات سریع در منوی کشویی هم اضافه کنند تا راحت تر به مدیریت امنیت خود بپردازند. علاوه بر این با اجرای اپلیکیشن ها ، هر کدام از اپ ها  که از میکروفون یا دوربین شما استفاده کند به شما نشان داده خواهد شد.

تنظیمات گیمری در اندروید 12

یکی دیگر از امکانات اندروید 12 طراحی بخشی به نام Game Dashboard است که برای گیمرهای موبایلی طراحی شده تا آنها را به آرزویشان برساند! در بررسی اندروید 12 به API های مخصوص گیمرها می رسیم که به کاربرها اجازه می دهد تنظیمات مورد نیاز برای اجرای روان بازی را خودشان تعیین کنند.

امکاناتی مثل نمایشگر نرخ فریم، میانبرهای استریم یوتیوب، امکان ضبط اسکرین شات و صفحه نمایشگر از بخش های ویژه گیم داشبورد هستند.

امکان اسکرین شات بی نهایت!

در نهایت بد نیست به یکی دیگر از قابلیت ها  در اندروید 12 اشاره کنیم که پیش تر نیز برای این سیستم عامل وجود داشت و حالا درون OS قرار گرفته است. با این قابلیت می توانید بعد از ثبت یک اسکرین شات روی Capture More ضربه بزنید تا فضایی را که می خواهید به صورت یک اسکرین شات ذخیره کنید.

تاریخ انتشار اندروید 12 و راهنمای نصب

مهاجرت به اندروید 12 برای انواع گوشی ها  کاملا ساده است. در نسخه جدید اندروید قابلیتی طراحی شده که همه کاربران، حتی آنهایی که از محصولات اپل استفاده می کنند بتوانند از طریق امواج وای فای یا با اتصال سیم، تمام داده های خود را به گوشی جدید با سیستم عامل اندروید 12 منتقل کنند و دیگر خبری از دردسرهای انتقال بین اندروید و iOS نیست!

در حال حاضر گوشی های پیکسل 3 به بعد امکان نصب اندروید 12 را دارند و گوشی ها ی دیگر طبق برنامه زمانی تعیین شده این آپدیت را دریافت می کنند. برای نصب اندروید 12 برای سامسونگ و مدل ها ی مختلف این برند نهایتا تا جولای 2022 باید صبر کرد. اما کمپانی شیائومی و نوکیا هنوز تاریخ دقیقی از امکان نصب اندروید 12 را اعلام نکرده اند.

بررسی اندروید 12 نشان می دهد که این سیستم عامل یکی از بهترین سیستم عامل هایی است که گوگل طراحی کرده و علاوه بر زیبایی، ویژگی ها ی دیگر همچون کارایی و امنیت نیز ارزش این OS را نسبت به نسخه های قبلی بیشتر می کند.

پس منتظر آپدیت گوشی موبایل خود بمانید تا به دنیای اندروید 12 مهاجرت کنیم!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید