اپل مک بوک پرو را با تراشه‌ M3 معرفی نمود

0
150
تراشه‌ M3

اپل سرانجام در رویداد “Scary Fast” که به مناسبت هالوین برگزار نموده بود خانواده تراشه‌ M3 را معرفی کرد. در این رویداد، اپل از سه پردازنده جدید و دو محصول جدید صحبت نمود. اگرچه از نظر فنی این پردازنده‌ها به عنوان نسل سوم سیلیکون اپل محسوب می‌شوند، اما تراشه‌ M3 ممکن است مهمترین تراشه‌ای باشد که اپل تا به حال تولید کرده است.

تراشه‌های M3 Pro و M3 Max

تراشه‌ M3

برخلاف اعلامیه های قبلی تراشه، اپل M3، M3 Pro و M3 Max را در یکباره رونمایی نمود. همچنین اپل در ادامه اعلام کرد که اولین دستگاه‌هایی که این حاوی این تراشه در 7 نوامبر وارد بازار خواهند شد.

تغییر اصلی در تراشه‌های جدید، استفاده از نود 3 نانومتری است. در نسخه های پیشین M1 و M2 از یک فرآیند 5 نانومتری استفاده کردند، در حالی که تراشه‌ M3 در نهایت این روند را تغییر داد. این تغییر برای کل خانواده M3 اعمال گردیده است.

بنابراین، اپل تعداد هسته‌ها را افزایش نداد. مدل پایه تراشه M3 با یک CPU 8 هسته‌ای و یک GPU 8 یا 10 هسته‌ای عرضه می‌شود. به همین ترتیب، M3 Pro دارای یک CPU 12 هسته‌ای و یک GPU 18 هسته‌ای است. در حالی که M3 Max دارای یک CPU 16 هسته‌ای و یک GPU 40 هسته‌ای است. تنها تفاوت اساسی این دو محصول در پشتیبانی از حافظه  است. M3 Max می‌تواند تا 128 گیگابایت حافظه یکپارچه را داشته باشد، در مقابل M2 Max که حداکثراً 96 گیگابایت حافظه یکپارچه را پشتیبانی می‌کرد.

اپل M3 Pro را در مقایسه با M2 Pro نسل گذشته کمی تغییر داد. M3 Pro با 6 هسته عملکردی و 6 هسته کارآمد عرضه می شود، در حالی که M2 Pro دارای 8 هسته عملکرد و 4 هسته بازده است.

اپل ادعا می‌کند هسته‌های عملکرد خانواده تراشه‌ M3، چیزی در حدود 30 درصد سریع‌تر از M1 و 15 درصد سریع‌تر از M2 هستند. این در حالی است که هسته‌های عملکردی 50 درصد سریع‌تر از خانواده M1 و 30 درصد سریع‌تر از خانواده M2 هستند. این بدان معناست که تراشه‌های M3 بر اساس مزایای نود نسبت به M2 بین 20 تا 25 درصد بهبود یافته‌اند، اما طبق معمول، برای تأیید ادعاهای اپل باید منتظر بررسی های شخص ثالث باشیم.

مشخصات نسل جدید مک بوک پرو

تراشه‌ M3

انتظار می‌رود در نهایت کلیه دستگاه‌های مک اپل به تراشه‌های M3 مجهز شوند، اما در حال حاضر، این تراشه‌ها فقط در دو محصول موجود هستند: iMac 24 اینچی و MacBook Pro. با این حال، تراشه‌های M3 قابل ترکیب و مطابقت با هر دو محصول نیستند. اپل آنها را به روش خاصی تقسیم کرده است.

در اینجا نحوه تقسیم آن‌ها بررسی شده است:

iMac 24 اینچی — فقط M3
مک بوک پرو 14 اینچی – M3، M3 Pro، یا M3 Max
مک بوک پرو 16 اینچی — M3 Pro یا M3 Max

شایعات حاکی از آن است که اپل هنوز در حال کار بر روی یک iMac Pro 27 اینچی برای اوایل سال آینده است. بنابراین ممکن است شاهد حضور این محصول با تراشه‌های M3 Pro و M3 Max در اوایل سال 2024 باشیم.

M3 Mac mini
تراشه‌ M3

یکی از نامزدهای قطعی برای ارتقا به M3، مک مینی است. آخرین باری که اپل مک مینی را در ژانویه 2023 به‌روز کرد و هنوز هم به عنوان یک راه مقرون به صرفه برای دسترسی به سیلیکون اپل محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که این محصول در نسخه های بعدی ، این به روز رسانی را دریافت نماید.

انتظار نمی رو برای مدتی شاهد ارتقای مک بوک ایر و مک استودیو باشیم. اپل به تازگی مک بوک ایر 15 اینچی و مک استودیو M2 را در ژوئن 2023 را روانه بازار نموده است. بنابراین احتمالاً تا اواخر سال 2024 به‌روزرسانی‌هایی در مورد این محصولات نخواهیم شنید. همچنین، اپل همچنان مک بوک ایر M1 را می‌فروشد که نشان می‌دهد تا مدتی مانع ارتقای این محصول به M3 می شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید