جدیدترین جزئیات واردات آیفون 15

0
684
واردات آیفون 15

شرکت اپل اواخر امسال اپل از جدیدترین نسخه گوشی خود رونمایی کرد. این گوشی که به‌روزترین نسخه آیفون است به‌تازگی روانه بازارها شده، اما متأسفانه همچون نسخه پیشین آیفون یعنی آیفون 14 این مدل نیز وارد ایران نمی‌شود!
اما چرا؟ دلیل ممنوعیت واردات آیفون 15 به ایران چیست؟ چرا نمی‌توان آن را رجیستر کرد؟ سال گذشته باعرضه آیفون 14 به بازار، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه بیان کردند که ارزبری بالا و تحریم‌ها از جمله عوامل اصلی عدم واردات آیفون 14 به بالا به ایران هستند.
حالا سؤال این است که علت عدم واردات آیفون 15 نیز همین موارد است؟ در این بازار نابسامان چه می‌گذرد؟ چرا ایرانی‌ها نمی‌توانند از تکنولوژی‌های روز و پیشرفته جهانی بهره‌مند شوند؟ چه کسی مسئول است. با ما همراه باشید تا از آخرین اخبار مربوط به واردات آیفون 15 مطلع شوید.

مروری بر اخبار مربوط به واردات آیفون 14 و 15

مهدی عبقری عضو انجمن واردکنندگان تلفن همراه در مصاحبه‌های خود اذعان داشت که ممنوعیت واردات نسخه‌های جدید و رده‌بالای آیفون منجر به کاهش شدید واردات و ارزبری آیفون شده است.
با توجه به اینکه قابلیت ثبت سفارش و رجیستری آیفون‌های 14 و مدل‌های بالاتر در ایران مقدور نیست، مدل‌های 13 و قدیمی‌تر نیز تقاضای زیادی نخواهند داشت و این امر سبب افول آیفون در بازار ایران خواهد شد.
از زمان معرفی و عرضه آیفون 14، ثبت سفارش آن امکان‌پذیر نبوده و گمرک در نامه‌ای اعلام کرده است که واردات آیفون 14 تا پایان اسفند فقط برای مسافران مجاز است و جزئیات مربوط به رجیستری بعدها اعلام خواهد شد.
علاوه بر این در نامه گمرک بیان شده است که از طریق رویه تجاری و پستی امکان ثبت سفارش تلفن همراه آیفون 14 و 15 وجود ندارد، اما انجمن واردکنندگان خواستار این بود که اگر امکان واردات مسافرتی وجود داشته باشد باید اجازه واردات تجاری نیز صادر شود.

البته دغدغه‌های واردکنندگان بسیار گسترده‌تر بود؛ چرا که در صورت عدم واردات آیفون 14 و مدل‌های بالاتر، تولید گوشی‌های آیفون 13 و مدل‌های پایین‌تر کاهش خواهد یافت و آیفون‌هایی که وارد کشور خواهند شد کیفت مطلوب را نخواهند داشت و ممکن است ریپک یا رفرش باشند.

عقبری دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه اذعان داشت که در رایزنی‌هایی که با مسئولان مختلف انجام‌گرفته با ارائه راهکارهایی مثل افزایش تعرفه واردات آیفون، تلاش کردیم تا واردات آیفون 15 و 14 را ممکن کنیم، اما پاسخ این بود که ارزبری آیفون 14 و 15 بسیار بالا است.

تفاوت ارزبری آیفون 14 و 15 با آیفون 13 و مدل‌های پایین‌تر چقدر است؟

واردات آیفون 15 و 14 به‌شدت به میزان ارزبری وابسته است. ارزبری یا ارزش ارزی یک محصول به کمیت و کیفیت ارزش آن محصول در سطح بین‌المللی اشاره دارد. درصورتی‌که ارزش ارزی محصول برای خریداران آن از یک کشور خارجی بسیار بالا باشد، واردکردن محصول مذکور به کشور با مشکلاتی مواجه خواهد شد.
ارزبری آیفون 14 و 15 به معنای میزان ارزی است که باید به‌صورت رسمی و قانونی پرداخت شود تا امکان واردکردن آن‌ها به کشور مهیا شود. با توجه به کمیت و کیفیت آیفون‌های 14 و 15، ارزش ارزی این محصولات نسبت به آیفون 13 و مدل‌های قدیمی‌تر بالاتر است.
با توجه به نوآوری‌ها به‌کاررفته در آیفون 14 و 15 و قابلیت‌های پیشرفته‌تری که در آنها پشتیبانی می‌شود؛ مانند ارتقای دوربین، صفحه‌نمایش، عملکرد پردازنده، طول عمر باتری، امنیت و دیگر ویژگی‌های، ارزبری بالاتری نسبت به آیفون 13 و مدل‌های رده‌پایین‌تر دارند. البته لازم به ذکر است که تفاوت ارزبری بین محصولات و نسل‌های مختلف آیفون، ممکن است با تغییرات در سیاست‌ها و مقررات داخلی و بین‌المللی تغییر کند.

اظهارات مسئولان درباره تحریم‌ها و تأثیر آن‌ها بر ارزبری آیفون 14 و 15

از اظهارات مسئولان درباره تحریم‌ها و تأثیر آن‌ها بر ارزبری آیفون 14 و 15 شامل دستوراتی است که از سوی مقامات مربوطه عنوان شده است و به تلاش برای تسهیل فرایند ورود و خروج ارز و حفظ منافع و مصلحت ملی کشور مربوط می‌شود:

  1. اعلام ممنوعیت واردات: سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده که با تأیید قانونی، واردات آیفون 14 از هر رویه‌ای ممنوع است. این یعنی کسانی که در عرصه خریدوفروش این محصول فعالیت دارند با واردات و فروش آیفون 14 و نسخه‌های بالاتر، علیه قانون عمل می‌کنند و در این صورت با تبعات حقوقی و قانونی مواجه خواهند شد.
  2. ارتباط با تحریم‌ها: با توجه به اعمال تحریم‌های اروپایی و غربی، واردات کالاها به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته و امکان خرید و واردات مستقیم آن‌ها وجود ندارد. واردات آیفون 15 و 14 نیز تحت‌تأثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرند؛ ازاین‌رو تجارت در این حوزه محدود شده و در جوامع بین‌المللی به‌عنوان جرم شناخته می‌شود. در صورت نقض تحریم‌ها، فرد ناقض مجرم شناخته شده و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.
    در کل، تحریم‌ها و ممنوعیت واردات، تأثیرات قابل‌توجهی بر ارزبری آیفون 14 و 15 دارد. این تأثیر ممکن است شامل کاهش تقاضا واردکنندگان، کاهش واردات و عدم توسعه بازار آن‌ها در کشور شود.

آیفون 15 قاچاق در ایران

واردات آیفون 15

شرکت اپل هفته گذشته چهار مدل جدید آیفون 15 که به‌عنوان پرچم‌داران این برند شناخته می‌شوند را به بازار معرفی کرد. اما هنوز هم با وجود عرضه این گوشی‌ها در بازارهای جهانی، زمان دقیق عرضه آن‌ها در ایران مشخص نیست.
با توجه به بیانات دبیر واردکنندگان تلفن همراه به دلیل ممنوعیت واردات آیفون 15 باارزش بالای ۶۰۰ دلار به ایران، شما نمی‌توانید پرچم‌دار جدید اپل را با رجیستری قانونی وارد کشور کنید. در نتیجه اگر آیفون 15 وارد ایران شود به‌عنوان کالای قاچاق قلمداد شده و با واردکننده آن، طبق قانون برخورد خواهد شد.
وی افزود که با توجه به آنچه که درگذشته تجربه کرده‌ایم، احتمالاً آیفون 15 در هفته آینده و اوایل مهرماه در ایران عرضه خواهد شد. پس می‌توان زمان دقیق واردات آن را مهرماه اعلام کرد، اما لازم به ذکر است با توجه به این که واردات آیفون 15 رسماً ممنوع اعلام شده، این گوشی در بازار ایران در دسته کالاهای قاچاق قرار می‌گیرد. البته نباید فراموش کرد که قوانین هر لحظه ممکن است تغییر کنند.

مشکلات مربوط به رجیستری آیفون 15

طبق سخنان دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، زمانی که رجیستری مدل‌های قبلی آیفون در ایران با مشکل مواجه است، امکان رجیستری آیفون 15 در ایران وجود ندارد. به دلیل ممنوعیتی که رسماً برای واردات آیفون 15 اعلام شده و قوانین محدودکننده‌ای که وجود دارد، شما نمی‌توانید آیفون 15 را به طور قانونی در ایران رجیستر کنید.
مسئله رجیستری آیفون 15 در ایران بسیار پیچیده است و ممکن است با مشکلات قانونی و مقررات وارداتی مواجه شود. با توجه به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که دررابطه‌با محصولات اپل وجود دارد در حال حاضر رجیستری آیفون 15 در ایران تقریباً غیرممکن است.
در حال حاضر یافتن راهی قانونی و قابل‌قبول برای رجیستر آیفون 15 در ایران مشکل است. بااین‌حال، همواره احتمال وجود تغییرات در مقررات و قوانین وجود دارد.

کلام آخر

در این مقاله جزئیات مربوط به واردات آیفون 15 و رجیستری آن را بررسی کردیم. آیفون 15 یکی از پرچم‌داران اپل است که اخیراً از آن رونمایی شده و روانه بازار شده است.
آیفون 15 از باشکوه‌ترین و پرطرف‌دارترین تلفن‌های هوشمند با دستاوردهای فناوری برجسته است که طراحی منحصربه‌فرد، پردازنده قدرتمند، دوربین‌های پیشرفته و ویژگی‌های نوآورانه آن منجر به تجربه‌ای بی‌نظیر می‌شود.
واردات این گوشی به ایران رسماً ممنوع اعلام شده و فروش آن در ایران قاچاق است در نتیجه امکان رجیستری آن نیز وجود ندارد.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید