9 راه افزایش سرعت وای فای خانگی

0
331
راه های افزایش سرعت وای فای خانگی
سرعت وای فای شما به عوامل مختلفی بستگی دارد – از روتر گرفته تا سرعتی که ISP در شرکت سرویس دهنده به  شما قول می دهد.

افزایش سرعت وای فای خانگی از جمله کارهایی است که بسیار برای ما حائز اهمیت است و قطعا سرعت کار کردن ما را با کامپیوتر بالاتر می برد. در واقع اینترنت شیره و عصاره سیستم کامیپوتر شماست. بسته به کاری که انجام می دهید، شاید سرعت اینترنت بالا به نسبت، از پردازنده سریع یا حافظه بالا که جزو معیارهایی است که به طور سنتی رایانه ها بر اساس آنها ارزیابی می شوند، بیشتر حائز اهمیت باشد.

اما اگر در پخش فیلم های نت فلیکس یا بازی های آنلاین پلی استیشن خود دچار مساله هستید یا برای شرکت در کنفرانس های ویدیوی مشکل دارید اینجاست که باید تقصیرها را گردن سرعت وای فای بیاندازید.

سرعت وای فای شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، از روتر گرفته تا سرعتی که ISP در شرکت سرویس دهنده به شما قول می دهد. برای افزایش سرعت کارهای زیادی می توان انجام داد که بسیاری از آنها رایگان هستند. در اینجا ما بهترین راه های افزایش سرعت وای فای را برای شما جمع آوری کرده ایم.

 

به باند 5GHz روتر خود متصل شوید

اکثر روترهای وای فای مدرن دارای باند فرکانس دو یا سه گانه هستند که در هر دو فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز انتقال داده انجام می دهند. به نظر می رسد تمام این حرف ها یک مشت اصطلاحات فنی است (که مسلماً همینطور است) اما آنچه در اینجا باید بدانید این است که باند 2.4 گیگاهرتز با حداکثر سرعت 600 مگابیت بر ثانیه (مگابیت در ثانیه) انتقال داده انجام می دهد، در حالی که 5 گیگاهرتز از سرعت 1300 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند.

راه های افزایش سرعت وای فای
برای افزایش سرعت وای فای خانگی، دستگاههای کم اهمیت را روی باند 2.4 گیگاهرتز قرار دهید.

بنابراین واضح است که باند 5 گیگاهرتز بسیار سریع تر است، بنابراین هر دستگاهی که سرعت بالاتر و قابل اطمینان تری نیاز داشته باشد، مانند لپ تاپ، تلویزیون هوشمند، پخش کننده رسانه، پخش مستقیم، کنسول بازی و تلفن شما، در صورت امکان باید با استفاده از باند 5 گیگاهرتز به روتر وای فای شما متصل شود (و بیشتر لوازم چند سال گذشته از این دسته است).

دستگاه های کم اهمیت را روی باند 2.4 گیگاهرتز قرار دهید

اگر باند 5 گیگاهرتزی روتر سریع تر است، اصلا چرا باید از باند کندتر 2.4 گیگاهرتز استفاده کنید؟ خوب، چند دلیل وجود دارد، اما یک دلیل اصلی این است که پهنای باند را در شبکه سریع تر خود کاهش دهید، برای مثال ابزارهای خانگی هوشمند مانند ربات جاروبرقی و الکسا، در 2.4 گیگاهرتز بسیار خوب کار می کنند و نیاز به 5 گیگاهرتز ندارند. بنابراین این ابزارها را روی باند 2.4 گیگاهرتز خود قرار دهید تا سرعت دستگاه های بالاتر را نگیرند.

اولین شبیه سازی مجازی پهنای باند ۵G

مکان روتر Wi-Fi خود را تغییر دهید

مهم نیست که روتر شما چقدر سریع است، اگر آن را خیلی دور از وسایلی که به سیگنال نیاز دارند قرار دهید، پتانسیل استفاده از آن به حداکثر نمی رسد. اگر دانلود کندی را تجربه می کنید یا فیلم هایتان تکه تکه پخش می شود ممکن است روتر شما خیلی دور باشد. دیوارهای آجری، وسایل فلزی و مخازن بزرگ ماهی نیز می توانند سیگنال شما را مسدود و در افزایش سرعت وای فای خانگی شما اختلال ایجاد کنند.

در حالت ایده آل، روتر شما باید در مرکز قرار بگیرد تا سیگنال بتواند به خوبی به گوشه گوشه خانه شما برسد. اما اگر به سیگنال در یک قسمت خاص نیاز دارید مثلا نزدیک تلویزیون، بنابراین روتر را جابجا نمایید و نزدیک منبع استفاده قرار دهید.

فریمورک روتر خود را به روز کنید

مانند رایانه و تلفن، روتر وای فای شما روی فریمورکی اجرا می شود که گاهی نیاز به بروزرسانی دارد. گاهی ممکن است برخی روترها بدون نسخه به روز شده فریمورک هم سرعت داشته باشند اما معلوم نیست آیا این روتر شما اینگونه عمل می کند یا نه. برخی روتر ها به صورت خودکار به روز می شوند و برخی نه. تنها راه فهمیدن این نکته بررسی دستگاه است. متاسفانه بنا بر نوع روتر، نحوه پیکربندی آن متفاوت است. برخی نیاز ورد کابل لن به روتر و استفاده از مرورگر اینترنتی دارند.

در حالی که روتر های مدرن داری برنامه تلفنی برای استفاده آسان تر هستند. برنامه یا راهنمای استفاده روتر را برای دسترسی به نسخه جدید فریمورک بررسی کنید و از آن برای مدیریت سرعت وای فای خانگی خود استفاده کنید.

کانال وای فای خود را تغییر دهید

حالا که صحبت از بروزرسانی تنظیمات روترتان است، جالب است که بدانید بیشتر روتر ها به شما اجازه می دهند تا کانال پخش سیگنال وای فای خود را انتخاب کنید. کانال را با باند فرکانسی که قبلاً بحث کردیم اشتباه نگیرید. اکثر روترها دارای تعداد کمی کانال در فرکانس 2.4 گیگاهرتز و تعداد بیشتری کانال در فرکانس 5 گیگاهرتز می باشند.

نکته اصلی این است که گاهی اوقات این کانال ها به علت تعداد بالا دچار تداخل می شوند، علی الخصوص در مکان های شلوغ این اتفاق بیشتر می افتد. اگر با یک شبکه وای فای کند مواجه بودید و هیچ کاری نتیجه نداشت، کانال ها را تغییر دهید. بیشتر روترها این قابلیت را دارند بنابراین روش استفاده مدل روتر خود را بررسی نمایید. این کار به افزایش سرعت وای فای خانگی شما کمک می کند.

راه های افزایش سرعت وای فای خانگی
در راستای افزایش سرعت وای فای خانگی، ممکن است سرعت اینترنت شما مربوط به روتر یا خود اینترنت نباشد بلکه مربوط به سرویس دهنده باشد.

دستگاه و پنهای باندتان را بررسی نمایید.

برای افزایش سرعت وای فای خانگی، آن را مانند شلنگی در باغی پر از آب در نظر بگیرید. اگر چاله ها و محیط باغ با آب پر شده باشد سرعت خروج آب اهمیتی ندارد. در مورد وای فای این چاله های دستگاه های دیگر هستند. هر دستگاهی مقداری از پهنای باند شما را مصرف می کند و اگر 4 نفر همزمان تلاش کنند تا با تبلت شخصی خود فیلم تماشا کنند قطعا تجربه جالبی برایتان رقم نخواهد خورد. یک راه حل این است زمانی که در حال کار با اینترنت هستید در خانه بچرخید و به دیگران بگویید کار با اینترنت را تمام کنند.

راه دیگر تغییر رابط کاربر روترتان است. اگر از برنامه موبایل برای روترتان استفاده می کنید احتمالا گزینه کنترل والدین را دارد و با استفاده از آن می توانید برنامه ریزی نمایید که هر دستگاه چه مقداری از اینترنت استفاده نماید و اصلا کدام دستگاه ها باید امکان اتصال به اینترنت را داشته باشند. همچنین پیشنهاد می کنیم که لیست کلاینت های وای فای را بررسی نمایید و دستگاه های غیر ضروری را قطع نمایید.

بسیاری از روتر های جدید حتی امکان استفاده حجم پهنای باند هر کلاینت را نیز دارند بنابراین شما می توانید متوجه شوید که کدام عضو خانواده کمر به قتل پهنای باند اینترنت شما بسته و یا کدام همسایه دزدکی از اینترنت شما استفاده می کند و باعث کاهش سرعت وای فای خانگی شما شده است. (که در صورتی که از پسورد مناسبی استفاده نمایید این دسترسی از دیگران سلب می شود).

تست سرعت بگیرید

همیشه مشکل از روتر شما یا وسایلی که در خانه از اینترنت استفاده می کنند نیست، ممکن است خود سرعت اینترنت کند باشد یا سرعت ISP شما دچار مشکل باشد یا مشکلی با سرویس دهنده وجود داشته باشد. شما به راحتی با استفاده از تست سرعت آنلاین می توانید از سرعت اینترنت خود مطلع شوید. برای تعیین دقیق سرعت ترجیحا لپ تاب خود با کابل به صورت مستقیم به روتر متصل نمایید و بعد در سایت هایی مانند speedtest.net و fast.com تست سرعت بگیرید.
نتیجه این تست به شما می گوید که برای افزایش سرعت وای فای خانگی خود به چه نوع سرویس دهنده و ISP برای اتصال به اینترنت نیاز دارید.

روتر خود را به روز کنید

گاهی ممکن است روتر شما بسیار قدیمی یا کند باشد و یا هر دو مشکل را با هم دارد. در این مورد بهترین راه تعویض مودم است. گزینه های انتخابی روتر فراوانی وجود دارد.

سرویس دهنده خود را تغییر دهید

ممکن است سرعت وای فای شما مربوط به روتر یا خود اینترنت نباشد بلکه مربوط به سرویس دهنده باشد. سرویس اینترنت در حال حاضر یک ابزار اساسی محسوب شود و بسیاری از مردم هنوز با ارزان ترین سرویس ها به سرعت ناچیز رضایت می دهند.

صرف کمی وقت با توجه به گزینه های شما هزینه دارد، زیرا بسته به محل زندگی و ارائه دهندگان خدمات اینترنت در منطقه محلی شما، ممکن است چند گزینه داشته باشید و باید تعادل هزینه را در مقابل سرعت و قابلیت اطمینان اینترنت در نظر بگیرید.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید