نور ثابت

0
585
بهترین نور ثابت
بهترین نور ثابت

بهترین نور ثابت برای فیلمبرداری و عکسبرداری

برای عکاسان و فیلم برداران، نورپردازی مهم ترین تکنیک برای ثبت تصاویر و فیلم های جذاب است. به همین دلیل تجهیزات نورپردازی مختلفی در بازار وجود دارد تا پاسخگوی نیاز این افراد باشد. به طور کلی برای عکاسی و فیلم برداری، منابع نوری را می توان در 2 دسته نور ثابت یا Continuous Light و نور چشمک زن قرار داد. هر کدام از این منابع نوری مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و کاربرد آنها مختص به خودشان است. در بین انواع تجهیزات نورپردازی ثابت، نور ثابت LED، SMD و RGB طرفدار زیادی دارد. در این بخش با این منابع نوری بیشتر آشنا می شویم و پرفروش ترین نورهای ثابت در بازار را معرفی می کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نور ثابت چیست؟

نور ثابت یا Continuous Light در عکاسی و فیلم برداری، نوعی نور مصنوعی است که به صورت پیوسته و مداوم سوژه را روشن می کند. این نورها در مقابل نورهای فلاش یا Strob که فقط در هنگام شات دوربین نور ایجاد می کنند، قرار می گیرند. نورهای ثابت نیازی به شارژ یا فلاش ندارند و اغلب از از لامپ های الکتریکی، LED، چراغ های فلورسنت یا دیودهای لیزری تشکیل می شوند.

از آنجایی که نورهای ثابت امکان تغییر شدت نور و کلوین را به عکاس می دهند، عکاسان محدودیت های استفاده از نور فلاش را با این تجهیزات نورپردازی ندارند و می توانند مطابق سلیقه خودشان، سوژه را روشن کنند. نورهای ثابت از طریق برق یا باتری انرژی مورد نیازشان را تامین می کنند و در طول عکاسی و فیلم برداری به صورت پیوسته محیط را روشن نگه می دارند.

دوربین تلسکوپی موبایلتفاوت نور ثابت و نور فلاش

برای کنترل نور، عکاسان معمولا از دو نوع نور استفاده می کنند: نور ثابت یا Continuous Light و نور چشمک زن یا Flash Light. این دو نوع نور تفاوت هایی در خصوصیات و کاربردهای خود دارند.

همان طور که اشاره کردیم نورهای ثابت به طور مداوم روشن هستند و روی سوژه تابیده می شوند. این نور می تواند از منابع طبیعی مانند خورشید یا منابع مصنوعی مانند لامپ های LED، فلورسنت، هالوژن و… باشد. کاربرد نور ثابت را می توان در موارد زیر دید:

  • قابل دیدن است و به راحتی می توان تاثیر آن را روی عکس پیش بینی کرد.
  • با سرعت شاتر و دیافراگم دوربین همخوانی داشته و نیاز به هماهنگ سازی خاصی ندارد.
  • مناسب برای فیلم برداری و عکاسی از سوژه های در حال حرکت است.

در طرف دیگر، نور چشمک زن یا Flash Light قرار می گیرد که به صورت لحظه ای و با شدت بالا روشن شده و روی سوژه تابیده می شود. این نور معمولا از فلاش های دستگاه عکاسی یا فلاش های خارجی (External Flash) تولید می شود. نور چشمک زن برخلاف نور ثابت می تواند با نور پس زمینه رقابت کرده و سوژه را در برابر نور پس زمینه روشن تر کند. علاوه بر این نور چشمک زن کنتراست بیشتری هم ایجاد می کند که می توان به کمک آن جلوه بیشتری به جزئیات در سوژه بخشید.

کاربرد نور ثابت چیست؟

از نورهای ثابت یا پیوسته برای عکاسی و فیلم برداری در شرایط خاصی استفاده می شود. این نورها در محیط هایی که اجازه عکاسی با نور فلاش داده نشود، بهترین همدم عکاسان خواهند بود. علاوه بر این نورهای ثابت اغلب برای عکاسی در شرایط نوری کم یا نامناسب استفاده می شوند و به عکاس اجازه می دهند تا نور را روی سوژه به صورت دلخواه کنترل کند.

برخلاف فلاش که نور را به صورت لحظه ای و با قدرت بالا پخش می کند، نور ثابت با قدرت پایین تر و به صورت پیوسته نور را پخش می کند. این ویژگی باعث می شود که عکاس بتواند نور را قبل از عکاسی به خوبی ببیند و تغییرات لازم را در تنظیمات دوربین و جایگاه نورپردازی اعمال کند. در ضمن نور پیوسته و ثابت باعث محدود شدن دامنه دینامیک تصویر (Dynamic Range) نمی شود و جزئیات سایه ها و نقطه روشن ها را حفظ می کند.

از طرف دیگر نورهای ثابت بهترین نورها برای فیلم برداری هستند؛ چرا که در زمان فیلم برداری باید صحنه به صورت پیوسته روشن باشد و نیازی به نور چشمک زن نیست.

مزایا و معایب نور ثابت در عکاسی و فیلم برداری

از نورهای ثابت نمی توان در هر شرایطی استفاده کرد و این تجهیزات نوری مزایا و معایب خودشان را دارند. از بین مزایای این نورها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تماشای زنده و واقعی نورپردازی برای اصلاح راحت تر تنظیمات دوربین و نورپردازی
  • عدم نیاز به عکاسی آزمایشی از سوژه یا تغییر فلش و امکان بررسی سریع تر نتایج عکاسی
  • مناسب عکاسان آماتور که با تکنیک های نورپردازی آشنایی چندانی ندارند تا با تاثیر نور روی سایه، رنگ، حالت و جزئیات عکس آشنا شوند.
  • یک منبع نور مناسب که هم برای عکاسی و هم فیلم برداری مناسب است.
  • مناسب عکاسی در فضاهایی که اجازه عکاسی با نور فلاش وجود ندارد؛ از جمله رویدادهای حساس یا محل های عمومی که استفاده از فلش برای دیگران ناخوشایند است.

در کنار مزایای استفاده از نورهای ثابت باید به معایب آنها هم اشاره کنیم. در زیر چند مورد از نقاط ضعف منبع نور پیوسته را می بینید:

  • نور ثابت قدرت کم تری نسبت به فلاش دارد و در شرایط نور قوی، مثلا در برابر نور خورشید، قادر به رقابت با آن نیست. برای استفاده از نور ثابت، باید از دیافراگم های باز و سرعت شاتر پایین استفاده کرد که ممکن است باعث کاهش عمق میدان یا لرزش تصویر شود.
  • نور ثابت حرارت بالایی تولید می کند و ممکن است باعث آسیب به چشم یا پوست سوژه یا خود عکاس شود. برای جلوگیری از این مشکل باید از دستکش و عینک محافظ استفاده و فاصله کافی را با منبع نور حفظ کرد.
  • نور ثابت تغییر رنگ چندان خوبی ندارد و محدود به رنگ های خاص است. در حالی که فلاش های چشمک زن را می توان با استفاده از ژل های رنگی، تغییر رنگ داد و تصاویر خلاقانه تری ثبت کرد.

پخش لوازم جانبی موبایل در ایویزانواع نور ثابت

تجهیزات نوری ثابت را می توان در انواع مختلفی پیدا کرد. این تجهیزات نوری در طرح های متنوع، اندازه های کوچک تا بزرگ و شدت نور مختلف در بازار به فروش می رسند. اما یکی از مهم ترین تفاوت ها در این تجهیزات نورپردازی، نوع لامپی است که برای ایجاد نور در آنها استفاده شده است. در نورهای ثابت معمولا انواع لامپ LED، SMD و نورهای رنگی RGB را می بینیم که هر کدام کاربرد و ویژگی های خاص خودشان را دارند.

نور ثابت LED

رایج ترین منابع نوری ثابت به صورت LED طراحی می شوند. لامپ های نور ثابت LED از دیودهای مختلفی تشکیل می شوند که منبع نور را تشکیل می دهند. معمولا تعداد دیودها در لامپ های LED نسبت به لامپ های SMD بیشتر است؛ درنتیجه میزان نور تولید شده در این نوع تجهیزات نوری هم بیشتر خواهد بود.

از دیگر مزایای نورهای ثابت LED می توان به مصرف پایین برق، تولید حرارت کم، تنظیمات ساده و قابلیت تغییر رنگ و شدت نور اشاره کرد. البته بیشتر نورهای ثابت LED در دسته COB قرار می گیرند که نمی توان با آنها نور کلوین و دمای نور را تغییر داد.

نور ثابت SMD

نور ثابت SMD یکی دیگر از انواع نورهای ثابت است که برای نورپردازی در عکاسی و فیلمبرداری استفاده می شود. منابع نوری SMD از تراشه های کوچکی تشکیل شده که هر کدام شامل چندین دیود با رنگ های مختلف هستند. با ترکیب این رنگ ها، می توان دمای رنگ و شدت نور را تنظیم کرد.

درخشندگی بالا، مصرف بهینه انرژی، عمر طولانی و قابل حمل بودن از مزایای این نورهای ثابت عکاسی است.

نور ثابت RGB

منابع نوری RGB در واقع نوعی از نور LED هستند که به لطف فناوری های جدید، امکان تولید نورهای رنگی مختلف را فراهم می کنند. از نور ثابت RGB برای تغییر رنگ پس زمینه سوژه در بسیاری از استودیوها استفاده می شود. به جز این، بسیاری از عکاسان خلاق از این نورهای رنگی به صورت مستقیم روی سوژه خودشان استفاده می کنند تا صحنه ای غرق در نور خلق کنند. ترکیب منابع نوری RGB یکی از تکنیک های جذاب برای ثبت پرتره های مدرن است.

بهترین منابع نور ثابت قابل حمل در بازار

حالا که فهمیدیم منابع نوری ثابت چه هستند و چطور باید از آنها استفاده کرد، به سراغ نورهای ثابت پرطرفدار در بازار می رویم. نورهای ثابت در بازار را می توان در اندازه ها و طرح های مختلفی یافت. بسیاری از این منابع نوری در قالب کیت های نورپردازی عرضه می شوند. از بین برندهای فعال در بازار، انواع نور ثابت گودوکس، پاناسان، مکس لایت و… محبوبیت بیشتری دارند. در این بخش چند منبع نوری ثابت کوچک و قابل حمل را معرفی می کنیم که برای عکاسی در شرایط مختلف مناسب هستند و قیمت مقرون به صرفه ای هم دارند.

نور ثابت Jmary LED مدل FM-48R

نور ثابت Jmary LED مدل FM-48R یکی از محصولات با کیفیت شرکت جی ماری است که برای عکاسان و فیلم برداران حرفه ای و آماتور مناسب است. این نور ثابت با استفاده از تکنولوژی LED، نوری روشن، ملایم و یکنواخت ایجاد می کند که دمای رنگ آن 6000 کلوین است. این نور ثابت با 2 عدد باتری AA قابل شارژ کار می کند و دارای یک هولدر نگه دارنده موبایل است که می توان زاویه آن را تغییر داد. این منبع نوری ثابت سبک و قابل حمل بوده و نصب آسانی دارد که می توان آن را روی گوشی موبایل، دوربین، سه پایه یا دستگاه های دیگر نصب کرد.

نور ثابت Jmary LED مدل FM-16RGB

نور ثابت Jmary LED مدل FM-16RGB یکی از محصولات با کیفیت و مقرون به صرفه برای عکاسان و فیلم برداران است. این نور ثابت دارای 16 رنگ مختلف با قابلیت تنظیم شدت و حالت نور است. این منبع نور با باتری قابل شارژ کار می کند و دارای پایه ای قابل تنظیم برای نصب روی دوربین یا سه پایه است. دمای نور در این منبع نوری 6000 کلوین است و با توجه به اندازه کوچک این محصول، می توان آن را همیشه به همراه داشت تا تصاویری با نورپردازی بهتر ثبت کرد.

نور ثابت Jmary LED مدل FM-72RGB

نور ثابت Jmary LED مدل FM-72RGB یکی دیگر از محصولات با کیفیت شرکت Jmary است که 72 عدد دیود LED با رنگ های قرمز، سبز و آبی دارد. با تغییر رنگ و شدت نور، می توان افکت های جذابی را به کمک این نور ثابت RGB در تصاویر ایجاد کرد. این منبع نوری ثابت با باتری قابل شارژ کار می کند که تا 2 ساعت آماده به کار است. همچنین دارای پایه ای است که می توان آن را به دوربین یا سه پایه نصب کرد.

نور ثابت گودوکس Godox E-Sport ES30 LED Light

نور ثابت گودوکس مدل Godox E-Sport ES30 یک انتخاب عالی برای عکاسی در سفر است. دمای رنگ ES30 را می توان بین 2800 تا 6500 کلوین تنظیم کرد. این نور ثابت قابلیت کنترل گروهی نورها را دارد و اجازه می دهد نور ES30 و سایر نورهای پرکننده یا محیطی گودوکس را همزمان یا به صورت جداگانه تنظیم کرد. در ضمن این منبع نوری قابل چرخش بوده و تغییر زاویه پرتوهای نور را هم امکان پذیر می کند.

فروش عمده موبایلخرید عمده انواع تجهیزات نورپردازی برای عکاسی در ایویز

اگر به دنبال خرید عمده انواع منابع نوری ثابت برای عکاسی هستید، ایویز تنوعی از تجهیزات نورپردازی مختلف را برای شما عزیزان فراهم کرده است. در ایویز می توانید از محصولات باکیفیت برندهای معتبر مانند گودکس، نانلایت، دیجی سنتر و … بهره مند شده و آنها را با بهترین قیمت همکاری به صورت عمده سفارش دهید. علاوه بر این کارشناسان ایویز هم برای مشاوره و راهنمایی شما کنارتان خواهند بود. ایویز همچنین امکان خرید آنلاین و ارسال سریع سفارشات را برای شما فراهم کرده و تمام کالاها را با ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی به فروش می رساند. برای خرید عمده انواع نور ثابت SMD، LED و نورهای رنگی RGB همین حالا به پنل فروشگاهی ایویز مراجعه کنید و از تخفیفات و پیشنهادات ویژه بهره ببرید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید