راهنمای خرید پاوربانک + نکات قبل از خرید

0
159
راهنمای خرید پاوربانک

در دنیای پرشتاب امروزی، حفظ ارتباط با دنیای اطراف بیش‌تر از هر چیز دیگری اهمیت پیدا کرده است. فرقی نمی‌کند این ارتباط برای سرگرمی باشد یا برای ارتباط کاری و خانوادگی. به هر حال ما به گوشی‌ موبایل و سایر دستگاه‌های هوشمند خود وابسته شدیم و نمی‌خواهیم در شرایط اضطراری با کمبود شارژ این دستگاه‌ها مواجه شویم. یکی از راه‌ حل‌های کاربردی که برای حل این مشکل به کمک ما آمده، پاوربانک‌ها هستند.
پاوربانک یک شارژ قابل حمل بوده که با استفاده از آن می‌توانیم در هر زمان و هر مکانی بدون نیاز به دسترسی به پریز برق، دستگاه‌های هوشمند خود را شارژ کنیم. پاوربانک‌ها یک منبع تغذیه همیشگی هستند و می‌توان در سفر، طبیعت و هر محیط دیگری از آن‌ها استفاده کرد. پاوربانک‌های متنوعی در بازار بزرگ محصولات دیجیتال عرضه شده که از نظر جنبه‌های گوناگون، تفاوت‌های متعددی با یکدیگر دارند. به همین دلیل شاید انتخاب یک پاوربانک متناسب با نیاز ما کمی چالش‌برانگیز باشد. در این راهنمای خرید پاوربانک قصد داریم نکات ضروری در خرید پاوربانک را به یادآور شویم.

راهنمای خرید پاوربانک برای دستگاه‌های مختلف

پاوربانک‌ها برای شارژ اکثر دستگاه‌های هوشمند از جمله گوشی موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و کنسول‌های بازی ایده‌آل هستند. در این راهنمای خرید پاوربانک باید این نکته را متذکر شویم که ظرفیت پاوربانک‌ها از شارژهای معمولی بیشتر بوده و اکثر آن‌ها این قابلیت را دارند که چندین بار یک گوشی هوشمند با ظرفیت باتری متوسط را شارژ کنند. همچنین آن‌ها به چندین خروجی مجهز شده‌اند که از این طریق می‌توانید چند دستگاه مختلف را در آن واحد شارژ نمایند. البته پاوربانک‌ها برای شارژ لپ‌تاپ‌ها منبع قدرتمندی محسوب نمی‌شوند و نمی‌توانند جایگزین شارژ اصلی لپ‌تاپ باشند. با این حال زمانی که دچار قطعی برق شده‌اید یا شارژر لپ‌تاپ خود را فراموش کرده‌اید، استفاده از پاوربانک‌ها غیر ممکن نخواهد بود.

معرفی و راهنمای خرید پاوربانک

پاوربانک استاندارد: رایج‌ترین و پرکاربردترین پاور بانک‌ها از نوع استاندارد هستند. این پاوربانک‌ها با باتری‌های داخلی عرضه می‌شوند و منبع انرژی قابل حملی را برای شارژ دستگاه‌های شما مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها یا سایر دستگاه‌های مجهز به USB فراهم می‌کنند.
پاوربانک خورشیدی: پاوربانک‌های خورشیدی مجهز به پنل‌های خورشیدی هستند و با تبدیل انرژی نور خورشید به برق انرژی باتری را تأمین می‌کنند. این نوع پاوربانک‌ها برای فعالیت در فضای باز که دسترسی به پریز برق وجود ندارد، بسیار کاربردی خواهد بود.
پاوربانک بی‌سیم: از طریق پاوربانک‌های بی‌سیم می‌توانید دستگاه‌های هوشمند سازگار خود را بدون نیاز به کابل شارژ کنید. این پاوربانک‌‌ها از فناوری شارژ بی سیم Qi استفاده می‌کنند و با گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های سازگار با شارژ بی‌سیم همخوانی دارند.
پاوربانک لپ تاپ: پاوربانک‌های لپ تاپ به طور اختصاصی برای تأمین برق لپ‌تاپ‌ها و نوت بوک‌ها طراحی شده‌اند. این پاوربانک‌ها باتری‌های با ظرفیت‌تری دارند و معمولاً دارای کانکتورها و آداپتورهای مختلفی برای اتصال به مدل‌های مختلف لپ تاپ هستند.
پاوربانک شارژ سریع: پاوربانک‌های شارژ سریع برای پشتیبانی از فناوری‌های شارژ سریع مانند شارژ سریع کوالکام یا Power Delivery (PD) طراحی شده‌اند. این نوع پاوربانک‌ها می‌توانند دستگاه‌های هوشمند را با سرعت بالاتری شارژ کنند و مدت زمان کلی شارژ را کاهش می‌دهند.
پاوربانک با ظرفیت بالا: پاوربانک‌های با ظرفیت بالا برای کاربرانی طراحی شده‌اند که نیاز به شارژهای متعدد برای دستگاه خود دارند. این پاوربانک‌ها با ظرفیت باتری بزرگ‌تری عرضه می‌شوند و قبل از نیاز به شارژ مجدد، چندین بار دستگاه‌های هوشمند شما را شارژ می‌کنند.
مینی پاوربانک: همان‌طور که از نامشان مشخص است، پاوربانک‌های کوچک و جمع و جوری هستند و به همین دلیل قابلیت حمل و جابجایی بسیار آسانی دارند. مینی پاوربانک‌ها معمولاً ظرفیت باتری کمتری دارند اما برای شارژ اضطراری دستگاه‌‌های هوشمند کاربردی هستند.
پاوربانک چند پورت: پاوربانک‌های چند پورت، همان‌طور که از نامشان پیداست، دارای چندین پورت USB هستند و امکان شارژ چندین دستگاه به صورت همزمان را فراهم می‌سازند. این پاوربانک‌ها برای کاربرانی با چندین دستگاه یا برای به اشتراک گذاری پاوربانک با دوستان و افراد خانواده ایده‌آل به نظر می‌رسد.
نکات مهمی که قبل از خرید پاوربانک باید بدانید
در این راهنمای خرید پاوربانک، قصد داریم به نکاتی که در هنگام خرید پاور بانک باید به آنها توجه داشته باشید اشاره کنیم. پاوربانک‌ها دارای چندین مشخصه مهم مانند ظرفیت، شدت جریان، تعداد پورت‌ها، زمان شارژ پاوربانک و… هستند. آشنایی با نکاتی که در این راهنمای خرید پاوربانک به آن اشاره می کنیم در انتخاب بهترین پاوربانک به شما کمک می‌کند. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ظرفیت پاوربانک

ظرفیت یک پاوربانک به میزان انرژی الکتریکی قابل ذخیره توسط پاوربانک مربوط می‌شود. این ظرفیت معمولا با میلی‌آمپر ساعت (mAh) یا وات ساعت (Wh) اندازه‌گیری می‌شود. هرچه ظرفیت پاوربانک بالاتر باشد، شارژ بیشتری را می‌تواند نگه دارد؛ در نتیجه انرژی بیشتری را به دستگاه شما انتقال می‌دهد. پاوربانک‌ها ظرفیت‌های مختلفی دارند و معمولا از 1000 میلی‌آمپر تا 30000 میلی‌آمپر عرضه می‌شوند. اینکه کدام ظرفیت مناسب‌تر است، کاملا به نیازهای شخصی شما و دستگاه هوشمند مورد نظر شما بستگی دارد.

شارژ گوشی هوشمند

یک پاوربانک با ظرفیت بین 2000 الی 5000 میلی‌آمپر ساعت می‌تواند 1 یا 2 بار یک گوشی هوشمند با باتری متوسط را شارژ کند. به عنوان مثال اگر باتری گوشی شما 2000 میلی‌آمپر باشد، با یک پاوربانک 2000 میلی‌آمپری می‌توانید دو بار گوشی خود را به طول کامل شارژ کنید. اما امروزه گوشی‌های هوشمند از ظرفیت بالاتری برخوردار هستند و میانگین ظرفیت باتری آن‌ها 5000 میلی‌آمپر است. در نتیجه برای شارژ این گوشی‌های هوشمند به یک پاوربانک با حداقل ظرفیت 10000 میلی‌آمپر نیاز خواهید داشت. اما نکته دیگری که باید به آن توجه کنید ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی پاوربانک است.

ظرفیت اسمی پاوربانک

ظرفیت اسمی معمولاً بر حسب میلی آمپر ساعت (mAh) یا وات ساعت (Wh) بیان می‌شود. به عنوان مثال، یک پاوربانک با ظرفیت اسمی 10000 میلی آمپر ساعت از نظر تئوری باید دستگاهی با ظرفیت باتری 2000 میلی آمپر ساعت را تقریباً پنج بار به طور کامل شارژ کند. اما ظرفیت واقعی پاوربانک کمتر از این مقدار بوده و عوامل مختلفی مانند افت ولتاژ، ناکارآمدی در تبدیل انرژی و عوامل دیگر بر روی ظرفیت آن تأثیر می‌گذارند. تفاوت بین ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی در بین پاوربانک ها و سازندگان مختلف متفاوت است. اما پاوربانک‌های باکیفیت‌تر عموماً کارایی بهتری داشته و تطابق نزدیک‌تری بین ظرفیت‌های اسمی و واقعی دارند.

شارژ تبلت

تبلت‌ها در مقایسه با گوشی‌های هوشمند، باتری بزرگ‌تری دارند، بنابراین به انرژی بیشتری نیاز خواهند داشت. یک پاوربانک با ظرفیتی بین 5000 تا 10000 میلی آمپر ساعت برای شارژ تبلت مناسب به نظر می‌رسد.
شارژ چند دستگاه:
اگر می‌خواهید چندین دستگاه را به طور همزمان شارژ کنید یا قصد دارید از پاوربانک برای مدت طولانی بدون دسترسی به برق استفاده کنید، انتخاب یک پاوربانک با ظرفیت بالاتر مانند 10000 تا 20000 میلی آمپر ساعتی را توصیه می‌کنیم.
توجه داشته باشید که ظرفیت واقعی قابل استفاده یک پاوربانک به دلیل اتلاف انرژی در فرآیند شارژ و سایر عوامل داخلی کمی کمتر از ظرفیت اعلام شده آن است. علاوه بر این، کارایی پاوربانک بر تعداد دفعاتی که می‌تواند دستگاه را شارژ کند نیز تأثیر می‌گذارد. عواملی مانند کیفیت پاوربانک، کابل‌های شارژ مورد استفاده و کارایی دستگاه در حال شارژ می‌توانند بر عملکرد کلی پاوربانک تأثیر بگذارند.

شدت جریان

یکی دیگر از عوامل مهمی که قبل از خرید پاوربانک باید به آن توجه کنید، شدت جریان خروجی است. همان‌طور که اشاره شد، پاوربانک‌ها دارای پورت‌های خروجی متعدد هستند؛ هر پورت دارای شدت خروجی متفاوتی بوده و سرعت آن نیز در شارژ متغیر است. مثلا برای شارژ یک دستگاه هوشمند با خروجی USB پاوربانک، شدت جربان 1 یا 2.1 آمپر مناسب خواهد بود. توجه شدت جریان هنگام خرید پاوربانک بسیار حائز اهمیت است.

سرعت شارژ

برخی از پاوربانک‌ها از فناوری‌های شارژ سریع مانند Power Delivery (PD) یا Quick Charge (QC) پشتیبانی می‌کنند. با مجهز بودن به این فناوری‌ها زمان شارژ دستگاه‌های سازگار با آن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین قبل از خرید پاوربانک بررسی نمایید که آیا پاوربانک از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند یا با دستگاه‌های شما سازگار است یا خیر. یکی از بهترین پاوربانک‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می کنند می توان به پاوربانک باسئوس 10000 میلی آمپر مدل PPQD-A01 اشاره کرد.

پورت‌های خروجی

تعداد و انواع پورت‌های خروجی پاور بانک را قبل از خرید مورد بررسی قرار دهید. با توجه به نیاز شما و تعداد دستگاه‌های هوشمندتان، پاوربانک باید دارای پورت‌های کافی باشد و از استانداردهای شارژ مانند USB-A، USB-C یا شارژ بی سیم مورد نیاز دستگاه‌های شما پشتیبانی کند.
جریان خروجی:
به جریان خروجی پاوربانک که معمولاً با آمپر (A) اندازه‌گیری می‌شود، توجه کنید. جریان خروجی بالاتر امکان شارژ سریع‌تر را فراهم می‌کند. قبل از خرید مطمئن شوید که پاوربانک مورد نظر می‌تواند جریان مورد نیاز را برای شارژ کارآمد دستگاه‌های شما تأمین کند.

پورت‌های ورودی

پورت‌های ورودی نیز برای شارژ پاوربانک استفاده می‌شوند. معمولا پاور بانک‌ها را می‌توان از طریق USB-A،USB-C یا حتی به صورت بی‌سیم شارژ کرد. پاوربانکی را انتخاب نمایید که به همراه یک آداپتور مناسب برای شارژ دستگاه ارائه شده است.
ویژگی‌های ایمنی:
به دنبال پاوربانک‌هایی با ویژگی‌های ایمنی داخلی مانند حفاظت از شارژ بیش از حد، محافظت در برابر گرمای بیش از حد و محافظت در برابر اتصال کوتاه باشید. این ویژگی‌ها به محافظت از دستگاه‌های شما و خود پاوربانک در هنگام شارژ کمک می‌کند.

اندازه و وزن فیزیکی

راهنمای خرید پاوربانک
اندازه و وزن فیزیکی پاوربانک را در نظر بگیرید، به خصوص اگر قصد دارید آن را به طور منظم با خود حمل کنید. پاوربانک‌های فشرده و سبک وزن قابل حمل‌تر هستند؛ اما ممکن است ظرفیت کمتری داشته باشند. وزن پاوربانک‌ها معمولا از 100 گرم شروع شده و تا 500 گرم ادامه پیدا می‌کند. پاوربانک‌های زیر 400 گرم در دسته پاوربانک‌های سبک قرار می‌گیرند و بالای 400 گرم پاوربانک‌های نسبتا سنگین‌تری هستند. یکی از گزینه های سبک و پرقدرتی که در این راهنمای خرید پاوربانک از آن می‌توانیم یاد کنیم پاوربانک باسئوس 10000 میلی آمپر مدل PPQD-A01 با وزن 203 گرم است.

شارژ بی‌سیم

راهنمای خرید پاوربانک
بسیاری از پاوربانک‌ها از قابلیت شارژ بی‌سیم برخوردار هستند و می‌توانند با استفاده از تکنولوژي انتقال شارژ Qi دستگاه‌های شما را به صورت بی‌سیم شارژ نمایند. البته در نظر داشته باشید که گوشی موبایل شما نیز باید از شارژ بی‌سیم پشتیبانی کند. در غیر اینصورت نمی‌توانید از آن برای شارژ استفاده کنید. اگر قابلیت شارژ بی‌سیم یکی از اولویت‌های مهم شما محسوب می‌شود، خرید این نوع پاوربانک‌ها را به شما توصیه می‌کنیم. یکی از قدرتمندترین پاوربانک‌ها این رده که در راهنمای خرید پاوربانک می توان به آن اشاره کرد پاوربانک وایرلس سامسونگ 10000 میلی آمپر مدل EB-U1200 است.

مقاومت در برابر ضربه، گرد و غبار و رطوبت

از آنجایی که پاوربانک‌ها قابل حمل هستند، در معرض آب و هوای گوناگون قرار می‌گیرند. بسیاری از ما ممکن است حین سفر و طبیعت‌گردی از پاوربانک‌ها استفاده کنیم. به همین دلیل مقاومت آن‌ها در برابر شرایط آب و هوایی مانند رطوبت و گرد و غبار بسیار حائز اهمیت خواهد بود. همچنین بدنه آن باید از ساختار محکمی برخوردار باشد تا بتواند در برابر ضربه‌های تصادفی دوام بیاورد. اگر برای سفر و طبیعت‌گردی به پاوربانک نیاز دارید، حتما به دنبال یک پاوربانک بدنه ضد رطوبت و ضد ضربه باشید.

نوع باتری

راهنمای خرید پاوربانک
یکی از مهمترین نکاتی که در این راهنمای خرید پاوربانک قصد داریم به آن اشاره کنیم نوع باتری است. اگر می‌خواهید خریدی دقیق و حساب شده داشته باشید، نوع باتری ارزش بررسی را خواهد داشت. باتری‌ها از جمله قطعاتی هستند که در صورت نامرغوب بودن می‌توانند عمر دستگاه‌ را کاهش دهند و حتی در برخی مواقع باعث انفجار شوند. اگر به دنبال یک باتری باکیفیت و بادوام هستید، باتری‌های لیتیوم یونی از برند پاناسونیک، سامسونگ، ال جی و CALT را انتخاب کنید. این چند برند بهترین باتری‌های جهان را برای پاوربانک‌ها تولید می‌کنند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

نشانگر LED

راهنمای خرید پاوربانک

برخی از پاوربانک‌ها دارای نشانگر LED هستند و میزان شارژ باقی مانده را به کاربر اعلام می‌کنند. به همین دلیل کار با آن‌ها بسیار آسان‌تر و کاربردی‌تر خواهد بود. اگر به چنین قابلیتی نیاز دارید، حتما پیش از خرید از آن مطمئن شوید. برخی از نشانگرهای LED به صورت چراغ‌های بسیار ریز طراحی شده‌اند و برخی دیگر به یک صفحه نمایش LED مجهز شده‌اند که میزان شارژ باقی مانده را به صورت عدد نمایش می‌دهد. پاوربانک ANKER ظرفیت 10000 میلی آمپر مدل PowerCore III Sense Wireless A1617 از نمونه‌های دارای LED است که در این راهنمای خرید پاوربانک باید از آن یاد کرد.

چراغ قوه

همان‌طور که در این راهنمای خرید پاوربانک گفتیم، پاوربانک‌ها یک منبع برق قابل حمل هستند و در مواقعی که به منبع برق دسترسی نداریم به کمک ما می‌آیند. به همین دلیل برخی از پاوربانک‌ها به چراغ قوه مجهز شده‌اند تا در شرایط اضطراری و محیط‌های تاریک بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

جمع بندی راهنمای خرید پاوربانک

در این راهنمای خرید پاوربانک به نکات مهمی که قبل از خرید پاوربانک باید بدانید، اشاره کردیم. همان‌طور که گفته شد پاوربانک‌ها شارژرهای همراهی هستند که هنگام عدم دسترسی به برق یا حین رفت و آمد می‌توانند دستگاه‌های الکترونیکی ما مانند گوشی موبایل و تبلت را شارژ نمایند. پاوربانک‌ها انواع مختلفی دارند و در ظرفیت‌ها، ابعاد و قابلیت‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شوند. برای اینکه بهترین پاوربانک‌ را انتخاب کنید، ابتدا باید نیازهای خود را اولویت بندی کنید. پس از تعیین نیازها و اهداف خود، انتخاب بهترین پاوربانک متناسب با نیازهای شما بسیار آسان خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید