نحوه افزایش نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات

0
260
افزایش نرخ بازگشت سرمایه

افزایش نرخ بازگشت سرمایه یکی از اهداف اساسی در حوزه تبلیغات و بازاریابی است که به عنوان یک عامل کلیدی در موفقیت کسب و کارها تلقی می‌شود. نرخ بازگشت سرمایه (ROI) یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش موفقیت یک کمپین تبلیغاتی است. این معیار نشان می‌دهد که یک کمپین تبلیغاتی چقدر برای کسب‌وکار سودآور بوده است. هرچه میزان ROI بالاتر باشد، نشان‌دهنده موفقیت بیشتر کمپین تبلیغاتی است.

افزایش نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات یک چالش مهم برای کسب‌وکارها به شمار می‌آید. بااین‌حال با رعایت برخی نکات و استراتژی‌ها می‌توان این نرخ را بهبود بخشیده و به میزان قابل‌توجهی افزایش داد. ROI به مدیران کسب‌و‌کار کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد سرمایه‌گذاری‌های خود بگیرند و به این وسیله در صنعت خود بیشتر پیشرفت کنند.

در این مقاله به بررسی کامل روش‌های افزایش نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات و چیستی آن خواهیم پرداخت.

افزایش نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات به چند صورت است؟

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI به دو نوع تقسیم می‌شود:

  1. ROI مالی: این نوع ROI سودآوری یک سرمایه‌گذاری را از نظر مالی محاسبه می‌کند. برای مثال ROI  یک سرمایه‌گذاری در سهام را می‌توان با مقایسه سود حاصل از سرمایه‌گذاری با هزینه‌های آن محاسبه کرد.
  2. ROI غیرمالی: این نوع ROI سودآوری یک سرمایه‌گذاری را از لحاظ غیرمالی اندازه‌گیری می‌نماید. برای مثال ROI برای محاسبه سودآوری یک سرمایه‌گذاری در تبلیغات باید میزان افزایش اعتبار و آگاهی از برند یا میزان افزایش نرخ فروش با هزینه‌های تبلیغاتی را مقایسه کرد.

 روش‌های‌ افزایش نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات

روش‌های مختلفی برای بازگشت نرخ سرمایه‌گذاری در تبلیغات وجود دارد که ادامه این مقاله به بررسی چند روش مهم خواهیم پرداخت.

1-    اعتمادسازی

افزایش نرخ بازگشت سرمایه

اعتماد یکی از مهم‌ترین عواملی است که در تصمیم‌گیری خرید مشتریان تأثیرگذار خواهد بود. مشتریانی که به یک برند اعتماد دارند، احتمال بیشتری برای خرید دارند.

در تبلیغات، اعتماد‌سازی می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. یکی از روش‌های مؤثر برای اعتمادسازی، استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربران (UGC) است. منظور از UGC محتوایی است که توسط کاربران ایجاد می‌شود و شامل نظرات، عکس‌ها و فیلم‌هایی است که در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند.

از آنجایی‌که UGC  توسط کاربران منتشر شده است از نظر مخاطبان از تبلیغات سنتی، معتبرتر بوده و بیشتر قابل‌اعتماد است. برای مثال زمانی که یک مشتری می‌بیند، کاربری دیگر از یک محصول یا خدمات رضایت دارد، بیشتر احتمال دارد که خودش هم به خرید آن محصول یا دریافت آن خدمات تمایل داشته باشد.

استارباکس در کمپین #whitecupcontest از UGC برای ایجاد اعتماد بیشتر در مخاطبان خود استفاده کرد. استارباکس در این کمپین با فراهم‌آوردن این امکان که کاربران بتوانند طرح‌های خلاقانه خود را روی فنجان‌های استارباکس بکشند و عکس آن را ارسال کنند به‌عنوان یک برند معتبر شناخته شد و کمپینی بسیار موفق و سودآور داشت.

در ادامه چند روش برای اعتمادسازی در تبلیغات را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  1. استفاده از گواهینامه‌ها و تأییدیه‌ها: ارائه گواهینامه‌ها و تأییدیه‌ها از سوی نهادهای معتبر می‌توانند به اعتمادسازی در مخاطبان کمک کنند.
  2. تمرکز بر کیفیت و ارزش: محصولات  باکیفیت و ارزشمند، اعتماد مخاطبان را بیش از هر چیز دیگر جلب خواهند کرد پس باید تمرکز خود را روی ارائه محصولات باکیفیت گذاشت.
  3. ارائه خدمات عالی به مشتریان: خدمات عالی به مشتریان می‌تواند به ایجاد اعتماد و افزایش وفاداری افراد کمک کند.

با اعتمادسازی در تبلیغات می‌توانید نرخ بازگشت سرمایه را بهبود بخشیده و آن را به میزان زیادی افزایش دهید. توجه داشته باشید که افزایش اعتماد مشتریان به شما به منزله جلب مشتری بیشتر و افزایش سودآوری خواهد بود.

2-    برقراری ارتباط با مشتریان

افزایش نرخ بازگشت سرمایه

برقراری ارتباط با مشتریان یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش نرخ بازگشت سرمایه‌ در تبلیغات و کلید موفقیت است.

برای برقراری ارتباط با مشتریان می‌توانید به روش‌های مختلفی وارد عمل شوید که عبارت‌اند از:

  • استفاده از رسانه‌های اجتماعی: یکی از بهترین راه‌ها برای برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان، استفاده از رسانه‌های اجتماعی است. کسب‌وکارها می‌توانند از رسانه‌های اجتماعی برای پاسخگویی به سؤالات مشتریان، ارائه پشتیبانی به آن‌ها و دریافت بازخورد آن‌ها استفاده کنند.
  • ایجاد محتوای جذاب: محتوای جذاب در ایجاد علاقه و تعامل با مشتریان بسیار تأثیرگذار است. کسب‌وکارها می‌توانند از محتوای ویدئویی، محتوای متنی یا محتوای تصویری برای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده نمایند.
  • ارائه خدمات عالی به مشتریان: ارائه خدمات عالی به مشتریان می‌تواند به ایجاد تجربه مثبت در مشتریان کمک خواهد کرد. کسب‌وکارها با ارائه خدمات می‌توانند به‌راحتی اعتماد مشتریان را نسبت به خود جلب کنند.

توجه داشته باشید که برقراری ارتباط با مشتریان می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی روی افزایش نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات داشته باشد. از جمله این تأثیرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش آگاهی از برند
  2. افزایش نرخ تبدیل
  3. افزایش وفاداری مشتری

برای مثال یک کسب‌وکار می‌تواند از یک برنامه وفاداری مشتری برای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده نماید. در این برنامه با دادن امتیازاتی خاص به مشتریان برای خرید از کسب‌وکار، احتمال خرید مشتریانی که در این برنامه شرکت کرده‌اند با برقراری ارتباط مؤثرتر، افزایش خواهد یافت.

3-    افزایش میانگین سفارشات

افزایش نرخ بازگشت سرمایه

افزایش میانگین سفارشات از مؤثرترین راه‌های افزایش نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات است. میانگین سفارشات به این معنی است که به طور متوسط هر مشتری چقدر از شما خرید می‌کند. هرچه میانگین سفارشات بالاتر باشد، متقابلاً نرخ بازگشت سرمایه شما نیز بالاتر خواهد بود.

برای افزایش میانگین سفارشات می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشنهاد محصولات یا خدمات مرتبط: کسب‌وکارها می‌توانند با پیشنهاد محصولات یا خدمات مرتبط به مشتریان، آن‌ها را به خرید بیشتر ترغیب کنند. این کار را می‌توان با استفاده از راهکارهای شخصی‌سازی مانند UGC انجام داد.
  • ارائه تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه: با ارائه تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه، مشتریان به خرید ترغیب می‌شوند. این کار می‌تواند به افزایش میانگین سفارشات کمک کند.
  • ارائه خدمات عالی به مشتریان: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کسب‌وکار که مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرد، ارائه خدمات به بهترین شکل ممکن است. زمانی که شما عالی‌ترین خدمات خود را ارائه دهید، مطمئن باشید که با ایجاد تأثیرات مثبت در مشتریان، میانگین سفارشات آن‌ها را افزایش خواهید داد.

برای مثال شرکت تولیدکننده لباس‌های ورزشی  Enerskin با استفاده از UGC موفق شد میانگین سفارشات خود را 76٪ افزایش دهد. این شرکت از عکس‌ها و ویدیوهای مشتریان برای ایجاد توصیه‌های محصولات و خدمات مرتبط به جامعه استفاده کرد و با این کار به مشتریان کمک کرد تا محصولات مورد علاقه خود را راحت‌تر پیدا کنند و در نهایت این رویکرد به افزایش میانگین سفارشات انجامید.

4-    کاری کنید که مخاطب زمان بیشتری را در وب‌سایت شما سپری کند.

افزایش نرخ بازگشت سرمایه

با افزایش زمان حضور مخاطب در وب‌سایت، مطمئن باشید که نرخ بازگشت سرمایه شما از تبلیغات نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت. از جمله تأثیرات مثبتی که افزایش زمان حضور مخاطب در وب‌سایت بر کسب‌وکار خواهد داشت را می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش آگاهی از برند: وقتی مشتریان زمان بیشتری را در وب‌سایت شما می‌گذرانند، احتمال این که بیشتر در مورد محصولات و خدمات شما مطلع شوند و با محصولات بیشتری آشنا شوند، افزایش خواهد یافت. این امر می‌تواند به افزایش آگاهی از برند شما کمک کند.
  • افزایش نرخ تبدیل: حضور بیشتر مخاطب در وب‌سایت باعث می‌شود نرخ تبدیل شما افزایش یابد؛ چرا که دیدن محصولات بیشتر سبب می‌شود تا احتمال این که محصولی توجه مخاطب را به خود جلب کند، افزایش یابد و به این طریق مخاطب به مشتری بالقوه تبدیل شود.
  • افزایش وفاداری مشتری: زمانی که مخاطب وقت بیشتری را در سایت شما سپری می‌کند، اعتمادش به شما بیشتر خواهد شد؛ زیرا سطح آگاهی او از کیفیت محصولات و خدمات شما بالا خواهد رفت. این امر باعث می‌شود تا مخاطب شما به مشتری وفادار شما تبدیل شود.

در ادامه برای افزایش میانگین حضور مخاطب در وب‌سایت، راهکارهایی را به شما پیشنهاد خواهیم داد:

  • محتوای جذاب و مرتبط ایجاد کنید.
  • فراخوان‌های قانع‌کننده برای اقدام (CTA) ارائه دهید.
  • تجربه کاربری (UX) را بهبود ببخشید.
  • سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت خود را افزایش دهید.
  • کلمات کلیدی با بار ترافیکی بالا را به سایت خود بیفزایید.
  • متا دسکریپشنجذاب و مخاطب‌پسند استفاده کنید.

5-    استفاده از شبکه‌های اجتماعی

 افزایش نرخ بازگشت سرمایه

یکی از مؤثرترین راهکارها در افزایش نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف است. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف که کاربران زیادی دارند، می‌توان میزان آگاهی از برند، نرخ تبدیل و میزان وفاداری مشتریان را افزایش داد.

برای مثال یکی از استراتژی‌های شرکت بزرگ GoPro برای افزایش نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات، استفاده از اینستاگرام است. این شرکت هر روز با انتشار یک عکس یا ویدئو در پیج اینستاگرامی خود که توسط کاربران گرفته شده به محصولات و نام خود اعتبار می‌بخشد و مخاطبان را هدف قرار می‌دهد و به این وسیله بازگشت سرمایه خود در تبلیغات را تضمین می‌کند.

6-    بهینه‌‌سازی تبلیغات فروش گوگل

افزایش نرخ بازگشت سرمایه

بهینه‌سازی تبلیغات فروش گوگل (Google Ads Conversion Optimizer) یک ابزار رایگان است که می‌تواند به شما کمک کند تا تبلیغات فروش گوگل خود را بهینه‌سازی کرده و نرخ بازگشت سرمایه خود در تبلیغات را افزایش دهید.

این ابزار با استفاده از داده‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا تبلیغات خود را برای افرادی که احتمال بیشتری دارد از محصولات شما را بخرند یا از خدمات شما استفاده کنند، نمایش دهید.

7-    افزایش ارزش طول عمر مشتری

افزایش نرخ بازگشت سرمایه

ارزش طول عمر مشتری (CLV) ارزش کل خریدهای یک مشتری در طول مدت رابطه تجاری با کسب‌وکار شما است. افزایش ارزش طول عمر مشتری، این امکان را برای شما مهیا می‌سازد تا بازگشت هزینه تبلیغات خود را افزایش دهید.

  • ارائه خدمات عالی به مشتری: ارائه خدمات عالی به مشتری می‌تواند باعث شود که مشتریان شما از شما راضی باشند و مجدداً از شما خرید کنند.
  • توصیه‌نامه‌های مشتری: از مشتریان خود بخواهید که محصولات یا خدمات شما را به دیگران توصیه کنند با این کار می‌توانید افراد بیشتری را جذب محصولات یا خدمات خود نمایید.
  • اجرای برنامه‌های وفاداری مشتری: با اجرای برنامه‌های وفاداری مشتری مثل دادن امتیازات مختلف مبتنی بر خرید می‌توانید مشتریان بیشتری را جذب کسب‌وکار خود کرده و سود بیشتری از تبلیغات داشته باشید.

8-    کاهش هزینه تبلیغات

افزایش نرخ بازگشت سرمایه

یکی از راه‌های افزایش بازگشت هزینه تبلیغات، کاهش هزینه تبلیغات است. این کار را می‌توان با انجام موارد زیر انجام داد:

  • استفاده از کلمات کلیدی مناسب: انتخاب کلمات کلیدی مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا دقیق‌تر مخاطبان را هدف قرار داده و تبلیغات خود را به افراد مناسب نشان دهید. این امر به کاهش هزینه‌های تبلیغاتی شما منجر می‌شود.
  • استفاده از تبلیغات هدف‌مند: تبلیغات هدف‌مند با افزایش نرخ تبدیل به کاهش هزینه‌های تبلیغاتی شما و در نتیجه بازگشت سرمایه بیشتر در تبلیغات کمک خواهد کرد.
  • استفاده از تبلیغات همسو با برند: تبلیغاتی که با برند شما همسو هستند، بیشتر احتمال دارد توجه مخاطبان هدف شما را جلب کنند و منجر به افزایش نرخ تبدیل و در نتیجه کاهش هزینه تبلیغات و به طبع افزایش بازگشت سرمایه شوند.

جمع‌بندی

افزایش نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات یکی از چالش‌های مهم برای کسب‌وکارها به شمار می‌آید. بااین‌حال با رعایت برخی نکات و استراتژی‌ها می‌توان این نرخ را بهبود بخشیده و به میزان قابل‌توجهی افزایش داد.

در این مقاله برخی از روش‌های مؤثر در افزایش نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدم که تلاش برای بهبود تجربه کاربری مشتریان و نشان‌دادن این موضوع، بهترین راهکار برای افزایش سودآوری است.

برای افزایش نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات ابتدا هدف خود را مشخص کنید، سپس بازار هدف را شناسایی کنید، پیام خود را واضح و مختصر نگه دارید و آزمایش کنید با برداشتن این گام‌ها مطمئن شوید که از تبلیغات خود بیشترین بهره را خواهید برد و نرخ بازگشت سرمایه خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهید داد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید