استعلام کد مالیاتی با کد ملی در ایویز

0
1941
استعلام کد مالیاتی در ایویز
استعلام کد مالیاتی در ایویز

استعلام کد مالیاتی در ایویز

در این بخش به توضیح روند استعلام کد مالیاتی در ایویز می پردازیم. طبق بخشنامه ای که بانک مرکزی در سال 1399 برای فعالان اقتصادی منتشر کرد، تمام افراد حقیقی و حقوقی که می خواهند درگاه های پرداخت راه اندازی کرده یا از دستگاه های کارت خوان استفاده کنند، باید در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام و کد رهگیری مالیاتی دریافت کنند. اگر می خواهید از بدهی مالیاتی خودتان اطلاع پیدا کنید یا قصد دریافت کد مالیاتی با کد ملی را دارید، در این بخش شما را راهنمایی می کنیم. همراه ایویز باشید تا نحوه پرینت کد رهگیری مالیاتی را به شما آموزش دهیم.

کد رهگیری مالیاتی چیست؟

سازمان امور مالیاتی کشور برای این که یک شبکه مالیاتی دقیق و منسجم را راه اندازی کنید، قوانینی را طراحی کرده که این قوانین برای افراد حقیقی و حقوقی فعال در بازار الزام است. یکی از این قوانین پرداخت مالیات است که باید به صورت مرتب و مستمر انجام گیرد تا حساب های بانکی اشخاص به مشکل نخورد. طبق بخشنامه ای که بانک مرکزی منتشر کرده، تمام افرادی که درگاه پرداخت روی سایت خودشان دارند یا در فروشگاه از کارت خوان استفاده می کنند، باید در سامانه مالیاتی کشور ثبت نام کرده و کد رهگیری مالیاتی دریافت کنند.

کد رهگیری مالیاتی برای بررسی داده های مالی در کشور و مبارزه با پولشویی و جرم های دیگر طراحی شده تا هر فردی که در بازار به عنوان فعال اقتصادی حضور دارد، قابل ردگیری باشد.

برای استعلام کد مالیاتی در ایویز پیش از هر چیز باید کد رهگیری مالیاتی را دریافت کرد. این کد که یک شماره 10 رقمی است بعد از این که در سامانه مالیاتی ثبت نام کنید، در اختیا شما قرار می گیرد. بعد از دریافت این کد می توانید تمام بدهی های مالیاتی و حساب مالیاتی خودتان را از طریق سایت و با همین کد بررسی کنید. دریافت این کد هم برای اشخاص حقوقی (انواع شرکت ها) و هم اشخاص حقیقی الزامی است. در ادامه با مراحل دریافت این کد و سایر مراحل پرداخت مالیات آشنا می شویم.

آشنایی با سامانه استعلام کد مالیاتی tax.gov.ir

این روزها برای بررسی بدهی مالیاتی یا بررسی پرونده مالیاتی نیاز به حضور در دفاتر مختلف نداریم و می توانیم تمام مراحل دریافت کد مالیاتی را از طریق سامانه اینترنتی مخصوص به این کار دنبال کنیم. درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس https://my.tax.gov.ir برای این کار طراحی شده است که خدمات متنوعی را ارائه می دهد.

با ورود به آدرس بالا، بخش ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی را می بینید که برای ثبت نام در آن کافی است روی تب «ثبت نام» در کنار پنجره «ورود» ضربه بزنید. برای ثبت نام، اگر شخص حقیقی هستید می توانید کد ملی خودتان را وارد کنید و اگر به عنوان شخص حقوقی ثبت نام می کنید باید شناسه ملی را وارد کنید. یک شماره تلفن همراه از شما خواسته می شود که باید حتما به نام خودتان (مالک کد یا شناسه ملی) باشد.

با زدن روی دکمه ثبت نام، یک رمز یکبار مصرف به شماره شما ارسال می شود که باید آن را درمدت زمان مشخصی وارد کنید تا به داشبورد اصلی سازمان امور مالیاتی کشور برسید.

بعد از اینکه به داشبورد مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور برسید، یک پیامک دیگر به شماره تلفن وارد شده ارسال می شود. در این پیامک جدید نام کاربری و رمز عبور شما برای ورودهای بعدی نوشته شده است. نام کاربری همان کد ملی است و رمز عبور را سامانه برای شما انتخاب می کند. پس بهتر است آن را در جایی مطمئن یادداشت کنید تا برای ورودهای بعدی مشکلی نداشته باشید.

بعد از ثبت نام امکان ادامه روند استعلام کد مالیاتی در ایویز وجود دارد که در ادامه توضیح می دهیم.

ثبت تیکت فعالسازی سامانه همتا

دریافت کد مالیاتی با کد ملی و استعلام مالیات

بعد از ورود به سامانه مالیاتی، امکان مشاهده سوابق و بدهی های مالیاتی وجود دارد. بعد از یک بار ثبت نام در این سامانه، دیگر کافی است از طریق گزینه ورود و با وارد کردن اطلاعات خواسته شده به داشبورد اصلی سامانه برسید.

بعد از ورود به سامانه مالیاتی کشور، یک منو در سمت راست وجود دارد که گزینه های مختلفی را در اختیار شما می گذارد. در این سامانه می توانید پرونده های مالیاتی خودتان را بررسی کنید یا اگر اظهارنامه مالیاتی برای شما صادر شده باشد، آن را ارزیابی کنید.

خلاصه ای از وضعیت مالیات مربوط به مایملک شما نیز در داشبورد اولیه این سامانه دیده می شود. به عنوان مثال تعداد پایانه های فروش که با کد ملی شما ثبت شده باشد، نمایش داده می شود که با ضربه روی آن می توانید اطلاعات بیشتری از پایانه های فروش یا همان دستگاه های کارت خوان مربوط به خودتان را ببینید.

نکته: اگر برای اولین بار در سامانه ثبت نام کرده باشید با ضربه روی هر کدام از بخش های داشبورد مالیاتی از شما خواسته می شود که دوباره وارد سامانه شوید. این بار برای ورود به سامانه از کد ملی و رمز عبوری که برای شما پیامک شده، استفاده کنید تا امکان بررسی بخش های مختلف سامانه مالیاتی را داشته باشید.

چطور از بدهی مالیاتی استعلام بگیریم؟

بعد از ثبت نام و ورود دوباره به سامانه، برای بررسی بدهی های مالیاتی و پرداخت آنها، باید از منوی سمت راست در سایت وارد بخش «درخواست ها» شوید. با ضربه روی این گزینه، در منوی جدیدی که ظاهر می شود گزینه «استعلام بدهی مالیاتی» را می بینید. در این بخش تمام اطلاعات مربوط استعلام کد مالیاتی در ایویز مشخص است.

اما اگر امکان پیگیری آنلاین امور مالیاتی خودتان را نداشید، می توانید به کافی نت ها یا دفاتر پیشخوان مراجعه کنید. برای اینکه در مراجعه حضوری بتوانند روند دریافت کد مالیاتی با کد ملی را بدون مشکل دنبال کنند نیاز است مدارک خودتان را هم به همراه داشته باشید.

علاوه بر این امکان پرینت کد رهگیری مالیاتی با مراجعه به نزدیک ترین حوزه امور مالیاتی یا ثبت احوال نیز وجود دارد. در صورت مراجعه حضوری به هر کدام از دفاتر گفته شده، شرط اطمینان از آن دفتر را رعایت کنید تا مشکلاتی مثل جعل هویت یا سو استفاده از اطلاعات شخصی شما وجود نداشته باشد.

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی

به عنوان یک فرد حقیقی برای استعلام پرونده مالیاتی و بدهی های خودتان نیاز به کد ملی دارید. اشخاص حقیقی شامل تمام صاحبان کسب و کار، پزشکان، کارمندان و… می شود. اگر در این دسته از افراد قرار می گیرد طبق مراحلی که بالاتر توضیح دادیم در سامانه امور مالیاتی کشور ثبت نام کنید. ثبت نام شما کمتر از 5 دقیقه زمان می برد. سپس با اطلاعاتی که این سامانه برای شما پیامک می کند، می توانید وارد بخش درخواست ها و سپس استعلام بدهی مالیاتی شوید. در این بخش مجموع بدهی ها به تفکیک سال و منبع بدهی به صورت لیست نمایش داده می شود و می توانید جزئیات آن را هم در اختیار داشته باشید.

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی که شامل تمام شرکت های فعال در کشور هستند نیز برای استعلام کد مالیاتی در ایویز می توانند بدون مراجعه حضوری به دفاتر مختلف، از طریق سامانه آنلاین مالیات کشور، بدهی های پیشین خودشان را بررسی کرده و آنها را پرداخت کنند. اگر در دسته اشخاص حقوقی قرار می گیرید برای استعلام بدهی ها نیاز به شناسه ملی دارید. این شناسه یک کد یکتا است که در زمان ثبت شرکت به آنها تعلق می گیرد تا هویت آنها را در مراجع قانونی مختلف نشان دهد. برای ثبت نام و ورود به سامانه، از این کد استفاده کنید و مثل بخش قبل، از طریق منو وارد بخش «استعلا بدهی مالیاتی» شوید تا فهرست بدهی ها در اختیارتان قرار گیرد.

نحوه دریافت و پرینت کد رهگیری مالیاتی

اگر تا به حال پرونده مالیات بر دآمد خودتان را ثبت نکرده اید، برای دریافت شماره رهگیری مالیاتی لازم است بعد از ثبت نام در سامانه امور مالیاتی، وارد بخش «فهرست پرونده های مالیاتی» و سپس «پرونده های عملکرد و ارزش افزوده» شوید. در این بخش اگر پرونده ای برای مالیات بر درآمد شما ایجاد شده باشد، دیده می شود. برای ایجاد پرونده مالیاتی جدید، روی دکمه آبی رنگ «ایجاد پرونده مالیات بر درآمد جدید» ضربه بزنید.

با این کار به یک صفحه جدید هدایت می شوید که از شما می خواهد کد پستی خودتان را وارد کنید تا پیش ثبت نام شما انجام شود. اگر شخص حقیقی یا حقوقی باشید، می توانید از همین بخش برای پیش ثبت نام خودتان را تکمیل کنید.

بعد از اینکه صحت اطلاعات وارد شده توسط شما بررسی شد، اطلاعات وضعیت پرونده به صورت پیامک برای شما ارسال می شود و امکان استفاده کامل از خدمات مالیاتی را خواهید داشت.

از آنجایی که ممکن است قوانین سازمان امور مالیاتی کشور تغییر کرده یا روند استعلام کد مالیاتی در ایویز با تغییراتی همراه شود، پیشنهاد می کنیم صفحه سوالات متداول در سازمان امور مالیاتی را به آدرس https://tax.gov.ir/action/do/show/433 دنبال کنید تا اگر به سوالی از سوالات شما در این بخش پاسخ داده نشد، بتوانید جواب اصولی را در آن پیدا کنید.

استعلام کد مالیاتی در پنل ایویز

برای استعلام کد مالیاتی در پنل فوشگاهی ایویز، ابتدا وارد پنل شوید و در سمت راست پنل قسمت قبض و کدپستی را انتخاب کنید. بعد از گزینه استعلام کد مالیاتی را انتخاب کنید تا به درگاه اداره مالیات وصل شوید. لازم به ذکر است در موقع اتصال به این درگاه، بهتر است که فیلتر شکن یا وی پی ان خاموش باشد و از مرورگر کروم و فایرفاکس نسخه به روز شده استفاده کنید.

جمع بندی

برای استعلام وضعیت پرونده مالیاتی، دیگر نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر مختلف وجود ندارد. با ورود به سامانه امور مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir می توانید از وضعیت پرونده های مالیاتی خودتان باخبر شوید، از بدهی های مالیاتی خودتان استعلام بگیرید و مالیات های معوقه را پرداخت کنید. در این بخش مراحل دریافت کد مالیاتی با کد ملی (برای اشخاص حقیقی) و با شناسه ملی (برای اشخاص حقوقی) را توضیح دادیم.

برای استعلام کد مالیاتی در ایویز و پرینت کد رهگیری مالیاتی کافی است بعد از ثبت نام در سامانه امور مالیاتی کشور، بدهی های مالیاتی را در بخش «درخواست ها» بررسی کنید و اگر بدهی دارید، آن را پرداخت کنید.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید